7 مرحله برای ایجاد یک استراتژی هوش تجاری مدرن

1400/12/7
7 مرحله برای ایجاد یک استراتژی هوش تجاری مدرن

هوش تجاری می تواند عملکرد را افزایش داده و مزیت های رقابتی را برای شرکت ها ایجاد کند. در ادامه هفت مرحله برای پیاده سازی یک استراتژی موثر BI ارائه می دهیم.

اجرای یک استراتژی موثر BI

نحوه اجرای استراتژی هوش تجاری

برای ایجاد و اجرای استراتژی BI وظایف مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال، مدیران IT و BI و سایر افرادی که در برنامه ریزی آن دخیل هستند - CIO  یا مدیر ارشد داده – نیاز است که به این موارد توجه کنند:

دریافت تاییدیه و بودجه برای برنامه BI

ساختار و کارکنان تیم BI

طراحی معماری BI

نرم افزار BI که مورد استفاده قرار می گیرد را انتخاب کنید.

برای شناسایی شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) و سایر معیارهای تجاری برای ردیابی با کاربران تجاری کار کنید.

آموزش کاربران به ابزارهای BI

به عنوان بخشی از این فرآیند، مراحلی وجود دارد که باید برای اطمینان از این که استراتژی شما مزایای تجاری وعده داده شده را تولید می کند، طی کنید. در ادامه هفت مرحله ارائه می دهیم که به انتقال سازمان شما از استفاده از ابزارهای ساده تجزیه و تحلیل داده ها به رفع نیازهای تحلیلی تجاری فعلی و آتی با یک استراتژی موفق BI کمک می کند.

1. از جایی که در BI و تجزیه و تحلیل هستید شروع کنید

گاهی اوقات فکر می‌کنم این اولین قدم باید ناگفته بماند، اما اغلب سازمان‌ها در شروع ابتکارات BI دچار لغزش می‌شوند. تیم‌های IT  و BI برنامه‌های بزرگی برای مهاجرت پلتفرم‌ها یا استقرار فناوری‌های جدید انجام می‌دهند، به این امید که فرهنگ تجزیه و تحلیل مبتنی بر داده به طور خودکار دنبال شود و موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها، پیشرفت‌های نهایی و مزیت‌های رقابتی شود.

در عوض با ممیزی از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها شروع کنید که تیم‌های تجاری شما قبلاً استفاده می‌کردند. ممکن است از کشف تعداد کاربرانی که به طور فعال در BI و تجزیه و تحلیل خود خدمت می کنند شگفت زده شوید. همچنین، تصمیم گیرندگان و سایر کاربران تجاری را در مورد استفاده آن ها از داده ها نظرسنجی کنید. کدام گزارش های موجود موثر هستند؟ چند جلسه و تصمیم در حال حاضر به داده ها، گزارش ها یا داشبوردها متکی است؟

دانستن این که کجا ایستاده‌اید به شما این امکان را می‌دهد که گام‌های اولیه بیشتری را به سمت یک استراتژی رسمی BI بردارید، بدون این که کار مثبتی را که در حال حاضر انجام شده است مختل کنید و ذینفعان کلیدی را از خود دور کنید.

مراحل کلیدی در فرآیند BI

2. فضا را از نظر امنیت، حریم خصوصی، حاکمیت و رعایت نظم و ترتیب در شرایط مناسب قرار دهید

امیدوارم امنیت داده ها را جدی گرفته باشید. افزایش نگرانی‌ها و قوانین مربوط به حریم خصوصی داده‌ها، سازمان‌ها را ملزم می‌کند که حفاظت از اطلاعات شخصی افراد و نظارت بر نحوه استفاده از آن را در اولویت قرار دهند.

در حالی که حریم خصوصی و امنیت داده ها به طور طبیعی با یکدیگر مرتبط هستند، شما باید نیازهای خاص هر رشته را در اجرای استراتژی BI در نظر بگیرید. این امر به ویژه در هنگام برخورد با مجموعه‌ای از داده‌های بزرگ که در یک پایگاه داده رابطه‌ای معمولی با کنترل‌های دسترسی کامل و دقیق ذخیره نمی‌شوند، صادق است.

 مطمئنا اقدامات حفظ حریم خصوصی به امنیت خوبی بستگی دارد، اما این به تنهایی تضمین نمی‌کند که اطلاعات حساس از نزدیک نگهداری می‌شوند و به درستی استفاده می‌شوند.

به طور مشابه، حاکمیت داده و انطباق با مقررات مرتبط هستند. حکمرانی خوب ضمانت‌کننده انطباق با الزامات قوانین یا آیین‌نامه‌های عملی خاص نیست، اما مطمئن شدن از جایگاه سازمان شما در قبال آن‌ها بدون وجود فرآیندهای حاکمیتی مؤثر دشوار است.

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما حاکمیت داده تصمیم گیری بهتر نیست، بلکه تصمیم گیری به روش صحیح است. درک این تمایز به شما امکان می دهد گام های بعدی شما در فرآیند پیاده سازی BI مطمئن تر باشد.

 3. تیم های IT و BI را به عنوان مغازه دار در نظر بگیرید، نه دروازه بان 

یک استراتژی هوش تجاری مدرن شامل یک عنصر قوی از سلف سرویس BI و تجزیه و تحلیل است. به طور فزاینده ای، تحلیلگران کسب و کار، مدیران اجرایی و مدیران، مهارت ها و ابزارهایی را برای انجام کار تجزیه و تحلیل داده های خود دارند. اما آن ها داده ها را از کجا دریافت خواهند کرد؟

هر کاری که انجام می دهید، آن ها را مستقیماً به منبع داده وصل نکنید. شما باید از سیستم های عملیاتی خود محافظت کنید. انبار داده سنتی هنوز هم بسیار مرتبط و موثر است. این کار، بخش فناوری اطلاعات را قادر می‌سازد تا کیفیت داده‌ها را مدیریت کند و نه تنها داده‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد، بلکه مدلی منطقی از نحوه عملکرد کسب‌وکار را نیز ارائه دهد.

با این حال در دنیای سلف سرویسBI، کاربران تجاری اغلب مدل های داده های تحلیلی خود را برای نیازهای کوتاه مدت یا موقت ایجاد می کنند. بنابراین، مدیران IT و BI باید خود را کمتر به عنوان دروازه بان و بیش تر شبیه مغازه داران بدانند. یک مغازه غیرقانونی نیست. فروش تنباکو یا الکل را در نظر بگیرید. مغازه دار باید قوانین وضع شده را اجرا کند و در عین حال اطمینان حاصل کند که کالاها (داده ها)، در این مورد (برای هدف مناسب) بسته بندی مناسب و در دسترس هستند.

این یک تغییر در طرز فکر به اندازه تغییر در معماری داده شما است، اما همه تفاوت را در یک استراتژی موفق BI ایجاد می کند.

4. در ابزارهای BI رقابت نکنید.

نرم‌افزار هوش تجاری قابلیت‌های پیشرفته‌تری را نوید می‌دهد: تجسم داده‌ها، پیش‌بینی و اکنون ویژگی‌های تجزیه و تحلیل افزوده شده، که در آن هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به یافتن الگوها در داده‌های شما کمک می‌کنند و به روش‌های دیگر به فرآیندBI  کمک می‌کنند.

با این وجود، قبل از استقرار گسترده فناوری‌های جدید، مکث کنید. هر تیم تجاری به پیشرفته ترین ویژگی های BI نیاز ندارد. برای بسیاری از بخش های سازمان شما، گزارش عملیاتی اولیه کافی خواهد بود. تیم‌های دیگر (به عنوان مثال، شاید در بازاریابی همه‌کانالی) ممکن است احساس کنند آماده هستند تا آخرین قابلیت‌ها را به کار گیرند. بیش تر آن ها جایی در این بین خواهند بود.

به همین دلیل است که مرحله 1 بسیار مهم است: شما باید نقطه شروع خود را بدانید و بدانید که هر واحد تجاری یا بخش باید در نقشه فناوری BI کجا باشد.

5. برای تحریک اقدامات تجاری، همکاری را در سیستم های BI بگنجانید.

من اغلب می گویم که داده های بدون تجزیه و تحلیل یک دارایی هدر رفته است، اما تجزیه و تحلیل بدون عمل هم یک تلاش بیهوده است. یک داشبورد پیچیده BI ممکن است طیفی از KPI ها را نشان دهد، اما نمی تواند به کاربران تجاری بگوید که در مورد آن ها چه کاری انجام دهند.

برخی از ابزارهای BI با برنامه های کاربردی یکپارچه می شوند. برخی را می توان برای ساخت برنامه های کم کد یا بدون کد برای استفاده عملیاتی استفاده کرد. با این حال، بیشتر اقدامات تجاری با همکاری بین افراد شروع می شود. در نتیجه، ادغام سیستم‌های BI با ایمیل، پلتفرم‌های چت و سایر کانال‌های همکاری یک تقاضای پرمخاطب و مهم است.

استراتژی BI شما باید شامل ارتباطات وهمکاری موثر به عنوان یک نتیجه کلیدی برای کمک به اقدام و تصمیم گیری بر اساس بینش های تحلیلی باشد.

6. یک جامعه عملی BI در میان کاربران تجاری ایجاد کنید.

بزرگ ترین مزیت رقابتی سازمان شما چیست؟ داده های شما؟ همه داده ها دارند. تکنولوژی شما؟ خیر. هر رقیبی می تواند فناوری پیشرفته را نیز خریداری کند.

اما مزیت رقابتی کلیدی شما واقعاً در مکالماتی است که افراد سازمان شما دارند. یک استراتژی قدرتمند BI، مکالمات را فراتر از یک همکاری ساده می برد. این‌ها فقط گروه‌های کاربر یا گروه‌های پشتیبانی نیستند.

به عنوان بخشی از یک برنامه BI، می‌خواهیم بینش‌های داده مفیدی را کشف کنیم و تجسم داده‌های آموزنده، داشبوردهایی با طراحی خوب و گزارشهای داده قانع‌کننده بسازیم. ما این کار را با به اشتراک گذاشتن سخاوتمندانه ایده‌ها و تکنیک‌ها در میان کاربران متعهد کسب‌وکار در سراسر مرزهای سازمانی انجام می‌دهیم.

7. فراتر از قابلیت های اولیه BI نگاه کنید.

یک استراتژی صحیح BI می تواند از ماموریت شرکت پشتیبانی کند و اهداف کسب و کار شما را برآورده کند: کاهش هزینه ها، رشد کسب و کار، تعامل بیش تر با مشتری و ...

یک استراتژی عالی به آینده نگاه می کند و سازمان شما را برای آینده های متفاوت و پیچیده تر آماده می کند. آیا فرصت هایی برای آزمایش یکپارچه سازی هوش مصنوعی، اتوماسیون فرآیند یا رابط های واقعیت افزوده می بینید؟

استراتژی شما نمی تواند همه راه هایی را که کسب و کار سازمان یا زیرساخت های فناوری شما توسعه می یابد، پیش بینی کند. اما شما می توانید آماده باشید. گام های قبلی زمینه را فراهم می کند. آخرین قطعه از پازل استراتژیک، دیدگاه شما از چگونگی ورود به تحلیل ناشناخته است.

ما در گروه مدیریت فرآیند پارس می توانیم ضمن بررسی فرآیندها و جریان کارهای شما، امکان ساخت فرآیند در پروسس میکر را در سازمان شما فراهم آوریم.

https://searchbusinessanalytics.techtarget.com/tip/7-key-steps-to-deploy-a-modern-business-intelligence-strategy

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری