مقایسه فرآیندکاوی و داده کاوی

1398/2/31
مقایسه فرآیندکاوی و داده کاوی

فرآیند کاوی در مقایسه با  داده کاوی : تفاوت چیست؟

هر دو روش استخراج فرآیند و داده کاوی می توانند به رهبران مشاغل در تصمیم گیری بهتر کمک کنند. فرآیند کاوی و داده کاوی هر دو  می توانند به رهبران کسب و کارها کمک کنند تا در فضای رقابتی کسب و کار، به برتری  مطلوب دست یابند. اما هر یک از این دو به روش های مختلف کار می کنند.در ادامه نگاهی می اندازیم به این که فرآیند کاوی و داده کاوی چه کاری انجام می دهند و تفاوت و شباهت آن ها در چیست؟

داده کاوی چیست؟

داده کاوی فرآیند، تجزیه و تحلیل مقدار زیادی از داده ها (به عبارت دیگر داده های بزرگ) برای کشف روابط و الگوها و پیش بینی روندهای آینده است.نرم افزار داده کاوی با جستجوی الگوهای مکرر " اگر - سپس " در داده ها، قوانین ارتباط را ایجاد می کند.  الگوی"اگر - آنگاه" متغیر و نتیجه را نشان می دهد. یک مثال ساده می تواند این باشد: "اگر کالایی به فروش برسد، افراد بیش تری آن را خریداری می کنند".

شرکت ها می توانند از نرم افزار داده کاوی به روش های بی شماری برای تصمیم گیری بهتر در مورد کسب و کار استفاده کنند.

به عنوان مثال، آن ها می توانند از داده کاوی برای کشف نقاط مشترک مشتریان وفادار، تشخیص نقاط نارضایتی، تصمیم گیری در مورد قرار دادن محصولات در قفسه های سوپرمارکت یا خطر دادن وام به مشتری خاصی را پیش بینی  کنند.

تولیدکنندگان از نرم افزار داده کاوی برای بهبود ایمنی محصول خود، شناسایی مسائل، مدیریت زنجیره تأمین و ساده سازی کارها استفاده می کنند.

خرده فروشان می توانند از نوعی داده کاوی به نام وب کاوی استفاده کنند که از روش های داده کاوی سنتی در وب استفاده می کند تا رفتار مشتری را درک کرده و از کارآیی یک وب سایت اطلاعات کسب کند.

خرده فروشان می توانند با استفاده از اطلاعات به دست آمده از وب کاوی، وب سایت های خود را متناسب با خواسته های مشتریان خود تنظیم کنند.

شرکت های بهداشتی می توانند داده ها را برای کشف تقلب تجزیه و تحلیل کنند و پزشکان می توانند از آن ها برای درک بهتر نحوه درمان بیماران استفاده کنند.

فرآیند کاوی چیست؟

فرآیند کاوی، مسیرهای داده درون سیستم های نرم افزاری یک شرکت، به ویژه سیستم ERP آن را تجزیه و تحلیل می کند تا درک کند که برای تکمیل یک فرآیند خاص کسب و کار، میزان عملکرد فرآیند چقدر رضایت بخش است و انحرافات کجا هستند؟

نرم افزار فرآیند کاوی، فرآیندهای پیچیده ای مانند مدیریت زنجیره تأمین و سفارش وجه نقد را تجزیه و تحلیل می کند. به عنوان مثال، استخراج فرآیند ممکن است گلوگاه های موجود در زنجیره تأمین را کشف کند و برای فرآیندهای سفارش به پول نقد، ممکن است با فشار دادن کلیدها متوجه شوید که اعتبار برخی از مشتریان باعث تأخیرهای غیر ضروری می شود.

مقایسه داده کاوی و فرآیند کاوی

داده کاوی و فرآیند کاوی دارای چندین اشتراک هستند، اما تفاوت های مختلفی دارند.

داده کاوی و فرآیند کاوی هر دو زیر چتر هوش تجاری قرار می گیرند. هر دو از الگوریتم ها برای درک داده های بزرگ استفاده می کنند و همچنین ممکن است از یادگیری ماشین استفاده کنند.

 هر دو می توانند در بهبود عملکرد به مشاغل کمک کنند.

با این حال، این دو حوزه از هم متمایز هستند. فرآیند کاوی بیش تر به چگونگی تولید اطلاعات و چگونگی قرار گرفتن آن ها در یک فرایند به طور کلی مربوط می شود، در حالی که داده کاوی متکی به داده های موجود است.

داده کاوی بیش تر به آنچه - یعنی خود الگوها - مربوط می شود، در حالی که فرآیند کاوی به دنبال پاسخ دادن به چرایی است.

فرآیند کاوی مربوط به موارد استثنایی و بیان رویه ای است که این استثناها به شما در ارائه پاسخ جامع کمک می کنند، در حالی که داده کاوی موارد استثنا را کنار می گذارد، زیرا داده های خارج از محدوده می تواند مانع پیدا کردن الگوهای غالب شود.

گروه مدیریت فرآیند پارس با سابقه شناسایی و تحلیل بیش از 100 فرآیند و گزارش در حوزه های مختلف، آماده ارایه هر گونه خدمات در زمینه مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) به شما و کسب و کارتان خواهد بود.

از تحلیل فرآیندها تا پیاده سازی در نرم افزار، در کنارتان هستیم.

در همین راستا، از آنجا که بسیاری از سازمان ها این نرم افزار را به هر نحوی تهیه کرده اند، اما ممکن است زمان و یا نیروی متخصص ساخت فرآیند در پروسس میکر را نداشته باشند، لذا گروه مدیریت فرآیند پارس می‌تواند به شما در پیاده سازی و ساخت فرآیندهای سازمان تحت این نرم افزار کمک کند.

https://searcherp.techtarget.com/feature/Process-mining-vs-data-mining-Whats-the-difference

 

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری