مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار (BPR) در ترکیب با ERP چگونه کار می کند؟

1400/7/16
مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار (BPR) در ترکیب با ERP چگونه کار می کند؟

شرکت ها همواره در جستجوی راه های جدیدتر برای افزایش کارایی و افزایش سود و کاهش هزینه ها هستند. یک ابزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) به حل این مشکل کمک می کند، اما مجموعه چالش های خاص خود را هم دارد.شرکت ها باید اطمینان حاصل کنند که عملیات تجاری آن ها فرآیندهای راه حل ERP را دنبال می کند.در صورت عدم تطابق، سازمان ها قادر نخواهند بود آن نوع مزیتی را که امیدوار بودند به دست آورد و ممکن است به دلیل سرمایه گذاری در راه حل ERP دچار ضرر مالی شوند.

بنابراین، چه راه حلی برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد؟  BPRمهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار! در ادامه هر یک از جنبه های این موضوع را با جزئیات بررسی خواهیم کرد.

 برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) چیست؟ 

عبارت است از مدیریت چندین فرآیند کسب و کار. نرم افزاری است که شامل چندین برنامه کاربردی در ابزار است.

این برنامه ها، عملیات تجاری کارآمد بخش های مختلف در یک شرکت را فعال می کنند.

راه حل های ERP به پیگیری منابع و هزینه ها و همچنین مجموعه ای دیگر از داده ها کمک می کنند. سپس تجزیه و تحلیل چگونگی استفاده خوب سازمان از منابع را ارائه می دهد.

همچنین نشان می دهد که چه نتایجی به دست آمده است و آیا این نتایج در چارچوب سازمان است یا خیر.

مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار (BPR) چیست؟

هر سازمانی بر اساس برخی فرآیندها که به آن ها در دستیابی به اهداف خاصی کمک می کند، عمل می کند. در صورت وقفه در این فرآیند، نتیجه مورد انتظار حاصل نمی شود.

علاوه بر این، ممکن است روند موجود همیشه 100 درصد کارآمد نباشد. بنابراین برای افزایش کارایی فرآیندها، نیاز به مهندسی مجدد آن ها وجود دارد.

این روش به مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار معروف است. مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار یک تمرین مهم برای هر بنگاه اقتصادی است تا بتواند حداکثر ارزش را از منابع موجود به دست آورد.

مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار (BPR )چگونه با ERP ارتباط دارد؟

همان طور که قبلاً بحث کردیم، ERP به فرآیندهای کسب و کار موثر نیاز دارد. در صورت عدم وجود فرآیندهای موثر، نیاز به BPR آشکار می شود تا از مطابقت فرآیندها با الزامات تعیین شده توسط ابزار ERP اطمینان حاصل شود. بنابراین، می توان فرض کرد که BPR و ERP دست به دست هم می دهند.

اما نحوه همکاری این دو اختیاری است. برخی از سازمان ها می توانند قبل از پیاده سازیERP ، BPR را انتخاب کنند. برخی می توانند با فرایندهای BPR که همراه با بسته ERP هستند، پیش بروند.

یا برخی از سازمان ها می توانند به طور کلی از فرایند BPR صرف نظر کنند. BPR به تسریع روند دستیابی به مزایایERP ، به طور قابل ملاحظه ای کمک می کند.

سه مرحله وجود دارد که می توان BPR را در ERP انجام داد که به شرح زیر است:

  • مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار (BPR) قبل از پیاده سازی ERP

اکثر سازمان ها ترجیح می دهند این مرحله را انتخاب کنند. این گزینه به آن ها کمک می کند تا دید بهتری از فرآیندها و منابع فعلی و نحوه عملکرد سازمان داشته باشند.

به این ترتیب، آن ها می توانند چالش هایی را که با آن ها روبرو هستند بررسی کنند و دریابند به کدام یک از این چالش ها باید با اولویت بالاتری رسیدگی شود.

سازمانها می توانند از طریق ارزش پیشنهادی بهبود یافته و جلب رضایت مشتری، به نفع خود و مشتریان خود عمل کنند.

این کار برای کارکنان نیز آسان تر است، زیرا آنها از قبل، از فرآیندهای در حال تغییر مطلع هستند و می توانند به موقع خود را با شرایط جدید وفق دهند تا از اختلالات در کارهای روزانه جلوگیری شود.

  •  زمانی که ERP،BPR  را توصیه می کند 

برخی از سازمان ها راه حل ERP را انتخاب می کنند، که به طور گسترده از فرآیندهای آزمایش شده سازمان منحرف نشود. بنابراین، آن ها حداقل BPR توصیه شده توسط ERP را ایجاد می کنند.

این کار تضمین می کند که آن ها ارزش درستی را از پیاده سازی دریافت می کنند و در عملکرد منظم خرابی ایجاد نمی کنند.

با این حال، این مسئله یک بعد دیگر هم دارد. اگر ERP مناسب انتخاب نشود، می تواند منجر به نتیجه معکوس شود و به جای دستاوردهای قابل توجه، ضررهای سنگینی را در پی داشته باشد.

بنابراین، دستورالعمل این جا این است که بسته ERP مناسب را انتخاب کنید که فرآیندهای استاندارد آن با سازمان شما مطابقت داشته باشد.

  • مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار (BPR) در طول پیاده سازی ERP

این گزینه هرچند که امکان پذیر است، اما یک گزینه خطرناک و غیر عملی است. در این حالت فرآیندهای کسب و کار در زمان واقعی تغییر می کنند و باعث اختلالات قابل توجهی در کارهای روزانه شرکت می شوند.

علیرغم تغییر فرآیندها و پیاده سازی در عملیات، هنوز باید به مشتریان خدمات معمول ارائه شود.

هرگونه اختلال در این جا می تواند منجر به نارضایتی مشتریان و آسیب رساندن به سازمان شود.

نتیجه گیری

مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار (BPR) در ERP اهمیت زیادی دارد. برای بنگاه های اقتصادی ضروری است که هنگام انتخاب پیاده سازی ERP به این نکته توجه کنند.

 در صورت شدید بودن  BPRاین فرآیند می تواند کمی سنگین و دشوار باشد. با همه دردسرهای در نظر گرفته شده، مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار (BPR) در ترکیب با ERP ،هنوز یک فرآیند سودمند است، زیرا ارزش حاصل از آن بسیار بیش تر از همیشه تجربه شده است.

گروه مدیریت فرآیند پارس می تواند کلیه خدمات فنی موردنیاز را در جهت پیاده سازی و ساخت فرآیندها در پروسس میکر به شما ارایه دهد.

https://www.hitechnectar.com/blogs/bpr-erp/

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری