5 نکته برای تسلط بر هنر مدل سازی فرآیندهای کسب و کار

1400/10/29
5 نکته برای تسلط بر هنر مدل سازی فرآیندهای کسب و کار

حتی اگر مدلسازی فرآیندهای کسب و کار یک راه بسیار موثر برای پیگیری عملکرد داخلی سازمان های تجاری باشد، اما بسیاری از مدل سازان مبتدی تمایل دارند که آن ها را به اشتباه طراحی کرده و مرتکب اشتباهاتی شوند که از پتانسیل آن ها می کاهد. موارد زیر نکات و پیشنهاداتی است که هنگام طراحی مدل فرآیند کسب و کار خود باید در نظر داشته باشید.

  • ارائه جزئیات مربوط به هر مرحله از فرآیندهای مجزا

این یک اشتباه رایج است که حتی باتجربه ترین مدل سازان فرآیند نیز مرتکب آن می شوند، زیرا فکر می کنند درک نمودار ساده تر در مقایسه با یک نمودار پیچیده آسان تر است. اگرچه ممکن است این رویکرد واقعیت داشته باشد، اما کنار گذاشتن جزئیات مهم در یک مدل فرآیند می تواند تحلیلگر را در مورد نحوه انجام یک مرحله گیج کند.

از آن جا که شما مدل فرآیند را ترسیم می کنید، ممکن است از عملکرد داخلی و منطق پشت فرآیندها آگاه باشید. اما به یاد داشته باشید که این مدل ها توسط تحلیل گران و مشاوران برای شناسایی اشکالات در فرآیند و بهبود آن ها استفاده می شود. هنگامی که تحلیل گران منطق پشت فرآیندها را کاملاً درک نکنند، ارائه توصیه ها دشوار خواهد بود.

  • از رویکرد مینیمالیستی استفاده کنید

شاید فکر کنید این برخلاف پیشنهاد اول است، اما این طور نیست. شما می توانید مدل فرآیند کسب و کار خود را بدون استثناء با جزئیات ساده نگه دارید.

این کار را می توان با نگه داشتن sub-header ها در نمودار انجام داد، که می توان آن ها را برای نمایش جزئیات هنگامی که روی آنها کلیک می شود، گسترش داد.

یا اگر مدل را چاپ می کنید، می توانید یک صفحه بالا را که همه فرآیندهای مهم را هایلایت می کند با صفحات اضافی که همه آن ها را توضیح می دهد، نگه دارید.

این به خوانندگان جدید کمک می کند تا به سرعت فرآیند کلی را درک کنند، در حالی که اطلاعات کافی را برای بازدید از یک صفحه برای کسب اطلاعات بیش تر در مورد یک فرآیند خاص اضافه می کنند.

اگرچه از نرم افزاری برای مدل سازی فرآیندهای خود بیش تر از مواقع دیگر استفاده می کنید، اما نیاز به چاپ یا پیوست ایمیل دارید تا آن ها را به همکاران یا مشتریان خود نشان دهید. بنابراین مدل سازی مناسب چاپگر همیشه ایده خوبی است.

  • از یک نرم افزار مناسب BPM استفاده کنید

در حالی که یک مدل فرآیند کسب و کار ممکن است شبیه یک نقاشی باشد، در عین حال با وجود عناصر و اشکال مختلف برای تعریف اقدامات و فرآیندهای خاص، بسیار پیچیده تر از یک نقاشی است. بنابراین، توصیه می شود از نرم افزار BPM مناسب استفاده کنید که ازاستاندارد BPMN 2.0 پشتیبانی می کند. آخرین استاندارد مدل سازی فرآیند کسب و کار که توسط گروه مدیریت شی تأیید شده است.

ما همه چیزهایی را که برای طراحی یک مدل فرایند کسب و کار موثر نیاز دارید، فراهم می کنیم. یک کتابخانه جداگانه با تمام نمادهای BPMN 2.0، الگوهای فرآیند کسب و کار و ویژگی های بهره وری مانند گروه بندی اشیا از جمله موارد پر اهمیت است.

  • ایجاد برچسب های پیشنهاد دهنده نوع عمل

این عمل هم به درک مدل کمک می کند. یک تکنیک متداول که برای ایجاد چنین برچسب هایی استفاده می شود، متدولوژی action-item است که عبارت عمل را به عنوان پیشوند موردی که روی آن اجرا می شود بیان می کند. برای مثال، اگر عملی نشان دهنده اعتبار گزاره است، از برچسب "validate statement" برای تعریف آن عمل استفاده کنید.

  • جزئیات مسیرهای جایگزین را به خاطر بسپارید.

کاری که اکثر مدلسازان انجام می دهند این است که در صورت عدم رعایت شرایط مطلوب، بدون وارد شدن جزئیات بیش تر، به سادگی مسیر جایگزین و نتیجه نهایی آن را مشخص کنند. در چنین سناریویی، توضیح نحوه عملکرد سناریوی جایگزین، همراه با افزودن مسیرهایی که در صورت امکان می تواند شرایط مطلوب نهایی را برآورده کند، مفید خواهد بود.

دوباره به یاد داشته باشید که هدف بهبود روند است، حتی اگر یک راه جایگزین باشد.

نکات بیش تری دارید؟

این ها تنها چند نکته و پیشنهاد است که باید برای موثرتر کردن مدل فرآیند کسب و کار خود رعایت کنید. آیا نکات فوق العاده ای برای بهبود مدل های فرایند کسب و کار دارید؟ آن ها را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا در صورت واجد شرایط بودن آنها را اضافه می کنیم.

 

گروه مدیریت فرآیند پارس می تواند کلیه خدمات فنی موردنیاز را در جهت پیاده سازی و ساخت فرآیندها در پروسس میکر به شما ارایه دهد.

https://creately.com/blog/diagrams/business-process-modeling-tips/

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری