بهبود فرآیند چیست؟

1400/2/28
بهبود فرآیند چیست؟

یک روش تجاری برای بالا بردن کارایی و بهره وری یک فرآیند ناکارآمد می تواند وقت و هزینه کسب و کار شما را به هدر بدهد. اما تعیین دقیق این که در کدام قسمت، فرآیند با مشکل مواجه شده و کجا می توانیم برای بهبود فرآیند برنامه ریزی کنیم، یک علم دقیق نیست.

بهبود فرآیند شامل چه مراحلی است؟

بهبود فرآیند شامل شناسایی، تجزیه و تحلیل و بهبود فرایندهای کسب و کار، جهت بهینه سازی عملکرد، مطابق با بهترین استانداردها، بهبود کیفیت و تجربه کاربر برای مشتریان و کاربران نهایی است.

بهبود فرآیند می تواند چندین نام مختلف داشته باشد مانند مدیریت فرآیند کسب و کار (BPMبهبود فرآیند کسب و کار (BPI)، مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار، روند بهبود مستمر (CIP) و چند مورد دیگر.

صرف نظر از نامگذاری، همه آن ها یک هدف را دنبال می کنند: به حداقل رساندن خطاها، کاهش ضایعات، بهبود بهره وری و کارآیی.

تکنیک های بهبود فرآیند

چندین روش مختلف برای کمک به سازمان شما وجود دارند تا از عهده بهبود فرآیند به خوبی بر بیاید. هدف هر یک از این تکنیک ها کمک به کسب و کار شما در شناسایی مسائل مربوط به روند کار، رفع مشکلات و تجزیه و تحلیل موفقیت یا عدم موفقیت تغییرات است.

با وجود هدف مشترک، هر روش متناسب با نیازی است. برخی از چارچوب ها، تمرکز شان روی تکنیک های بهبود فرآیند است. برخی هم قصد دارند که فرهنگ شرکت شما را در جایگاه مناسب برای بهبود فرآیند قرار دهند.

همچنین روش هایی وجود دارد که به شرکت ها کمک می کند تا از نظر بصری روند کار فرآیند را ترسیم کنند.

  • کایزن: کایزن با تأکید شدید بر روش های چابکی، باعث ایجاد پیشرفت مستمر می شود. کایزن بر روی بهبود کیفیت، بهره وری و کارایی از طریق تغییرات کوچک در کارهای روزمره یا فرهنگ سازمانی تمرکز دارد تا محیطی را تقویت کند که خطاها یا اشتباهات را مجازات نکند، اما در عوض برای جلوگیری از تکرار آن ها تلاش می کند.
  • مدل 5S: بخشی از روش های Kaizen و Lean است و به معنای پنج مرحله اصلی است: مرتب سازی، درست کردن، روشن شدن، استاندارد سازی و پایداری. مدل 5S به ایجاد ثبات بیش تر در بهبود فرآیند کمک می کند و می تواند بهبود فرآیند را استاندارد کند.
  • PDCA: بخشی از روش کایزن است.PDCA  مخفف برنامه، انجام، بررسی و عمل است. این روش به سازمان ها کمک می کند تا هنگام شناسایی فرایندهایی که نیاز به بهبود دارند، کارایی بیش تری داشته باشند.

شما ابتدا مسئله (طرح) را شناسایی کنید، یک راه حل ایجاد و پیاده سازی می کنید (انجام دهید)، داده ها را برای اثربخشی ارزیابی  کنید (بررسی کنید) سپس نتایج نهایی را مستند کنید و در صورت موفقیت آمیز بودن طرح را اجرا کنید (اقدام کنید).

  • شش سیگما: شش سیگما یک روش محبوب بهبود فرآیند است که کارکنان را از طریق رتبه بندی با استفاده از کمربندهای کاراته بالا می برد. شما به عنوان کمربند سبز شروع می کنید و راه خود را تا رسیدن به کمربند مشکی فرا می گیرید.

شش سیگما شامل دو روش برای تحلیل بهبود فرآیند از طریق مراحل خاص است. این مراحل شامل تعریف، اندازه گیری، تحلیل، بهبود و کنترل (DMAIC) و تعریف، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، طراحی و تأیید (DMADV) است.

  • تجزیه و تحلیل علت و معلول: ابزار دیگری که از شش سیگما به وجود آمده است، تجزیه و تحلیل علت و معلولی است که با استفاده از روش نمودار برای اولین بار با شناسایی مشکل، کشف موانع و مشخص کردن دلیل کار نکردن مراحل، مشکلات را برطرف می کند.
  • تجزیه و تحلیلSIPOC : به عنوان یک قالب نمودار که تحت روش شش سیگما قرار می گیرد، تجزیه و تحلیل SIPOC  در مرحله "اندازه گیری" DMAIC یا DMADV اتفاق می افتد.  SIPOCبه سازمان ها کمک می کند تا یک پروژه بهبود فرآیند را تعریف کرده و همچنین قبل از شروع، نیازها و عناصر لازم را شناسایی کنند.
  • نگاشت جریان ارزش (VSM) VSM: به سازمان ها کمک می کند تا دید مشتری از فرآیند کسب و کار را نشان دهند که به شناسایی ارزش محصول، فرآیند یا خدمات برای سازمان کمک می کند.

مشابه سایر متدولوژی ها ، تمرکز بسیار زیادی در از بین بردن ضایعات، کار اضافه و بی حاصل بودن دارد.

  • مدیریت کیفیت جامع (TQM): متمرکز بر پرورش موفقیت طولانی مدت از طریق رضایت مشتری است.TQM به سازمان ها کمک می کند تا کل شرکت را با بهبود مستمر فرآیند درگیر کنند.

این روش با پرورش فرهنگی که کارمندان از خطا نمی ترسند و به سمت یک هدف مشترک هدایت می شوند، به کارکنان قدرت می بخشد.

  • Kanban: Kanban ابزاری برای تجسم گردش کار فرآیند است که واحدهای مختلف کسب و کار، رهبری و کارمندان را برای بهبود فرآیند در یک صفحه قرار می دهد.
  • نقشه برداری فرآیند: تجسم گردش کار، که به شرکت ها کمک می کند تا طرحی را برای بهبود فرآیند ترسیم کنند.

همچنین می توان آن را نمودار جریان فرآیند، نمودار فرآیند ، نمودار جریان عملکردی و مدل فرآیند نامید . در نهایت، این فرآیند ایجاد نمودار جریان است که اطلاعات حیاتی در مورد گردش کار فرآیند را از ابتدا تا انتها ارائه می دهد.

نقش اتوماسیون در بهبود فرآیند

از آن جا که یکی از ساده ترین راه ها برای بهبود فرآیندها از بین بردن کار دستی و کاهش خطاهای انسانی است ، اتوماسیون نقش به سزایی در بهبود فرآیند دارد.

اتوماسیون فرآیند به سازمان ها کمک می کند تا درک کنند که در چه مواردی باید پیشرفت کنند و آن طور که باید کار می کند، چگونه است!

اتوماسیون فرآیند رباتیک یک موضوع داغ در اتوماسیون است و مشاغل از این روش برای ساده سازی فرآیندها استقبال می کنند. به سازمان ها امکان می دهد اقدامات انسانی را برای وظایف یا مراحلی که در فرآیندهای پیچیده دخیل هستند تقلید کنند.

 اتوماسیون از طریق یک رشته قوانین و محرک هایی اتفاق می افتد که نیاز به کار دستی را در بخش های خاصی از فرآیند از بین می برد و به اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) اجازه می دهد همان کاری را انجام دهد که قبلاً یک انسان انجام می داد.

برخی از پیشرفت های فرآیند که با استفاده از خودکارسازی انجام می شود شامل پاسخ های خودکار ایمیل، پردازش سفارش آنلاین، انتقال داده ها بین سیستم ها و مدیریت حقوق و دستمزد است.

خودکارسازی نه تنها به ایجاد کارایی بیش تر در روند کار کمک می کند، بلکه به آزادسازی کارکنان کمک می کند تا روی کارهای پیچیده تری که اتوماسیون از عهده آنها بر نمی آید تمرکز کنند.

مشاغل بهبود فرآیند

از آنجا که بهبود فرآیند بیشتر از یک عنوان شغلی واقعی، یک مفهوم سطح بالای کسب و کار است، تعدادی عنوان پیدا خواهید کرد که در حوزه بهبود فرآیند قرار دارند.

معمولاً مشاغلی را می بینید که تحت عنوان مدیر بهبود فرآیند یا مدیر بهبود مستمر ذکر شده اند. بر اساس داده هایPayScale ، متوسط حقوق و دستمزد مدیر بهبود فرآیند 82000 دلار در سال است.

 مدیران بهبود مستمر متوسط حقوق سالانه 83000 دلار و مدیران بهبود روند متوسط 110،000 دلار در سال گزارش می دهند.

سایر عناوین شغلی مشهور و میانگین حقوق و دستمزد سالانه آنها مطابق داده های PayScale برای نقش های بهبود فرآیند شامل:

  • تحلیلگر فرآیند: 60،000 دلار
  • معمار فرآیند: 95000 دلار
  • متخصص بهبود مستمر: 62000 دلار
  • تحلیلگر فناوری فرآیند تجارت: 73000 دلار
  • مهندس فرآیند: 72000 دلار
  • تحلیلگر فرآیند تجارت: 64000 دلار
  • مهندس بهبود فرآیند: 70،000 دلار
  • مدیر تعالی عملیات: 105،000 دلار
  • مدیر بهبود فرآیند ناب: 87000 دلار

آموزش بهبود فرآیند

روش های زیادی وجود دارد که می توانید خود را در زمینه بهبود فرآیند آموزش دهید. اگر شرکت شما از روش خاصی مانند Six Sigma یا Kaizen پیروی می کند، می توانید در این چارچوب گواهینامه بگیرید یا آموزش ببینید.

اگر شغل شما مطابق با روش خاصی نباشد یا قبلاً در آن زمینه گواهینامه داشته باشید، گواهینامه های بهبود فرآیند دیگری نیز وجود دارد که می توانید کسب کنید و دوره هایی دیگری را می توانید سپری کنید.

BPM Essentials: دوره و سبک آموزش مدل فرآیند کسب و کار و علامت گذاری (BPMNاستاندارد )

موسسهBPM : گواهینامه مدیریت فرآیند کسب و کار (BPMP)

همکارانBPTrends : اصول مدیریت فرآیند کسب و کار و مقدمه ای بر مدل سازی، تحلیل و طراحی فرآیند کسب و کار

Coursera (مدیریت عملیات): مدیریت استراتژی و کیفیت برای عصر دیجیتال

Learning Tree International: مقدمه ای برای آموزش بهبود فرآیند کسب و کار (BPI)

Udemy: بهبود فرآیند کسب و کار و نگاشت فرآیند

یادگیری علامت (واتر مارک): بهبود فرایند کسب و کار

https://www.cio.com/article/3433946/what-is-process-improvement-a-business-methodology-for-efficiency-and-productivity.html

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری