معرفی gateway ها در مدل سازی فرآیندها با استاندارد BPMN2.0

1402/3/27
معرفی gateway ها در مدل سازی فرآیندها با استاندارد BPMN2.0

در مدلسازی فرآیندها تحت استاندارد BPMN 2.0، نمادهای دروازه ای (Gateway) جریان ها را جدا کرده و دوباره ترکیب می کنند. به عبارتی ما در زمان نیاز به انشعابات در فرآیند، از gateway ها استفاده می کنیم.

در استاندارد BPMN 2.0 چندین نوع gateway وجود دارد:

1.    نماد انحصاری  (Exclusive Gateway)

نماد انحصاری - وضعیت فرآیند کسب و کار را ارزیابی می کند و بر اساس شرایط، جریان را به یک مسیر منحصر به فرد هدایت می کند. از میان چندین انتخاب تنها یک انتخاب می توان انجام داد. به عنوان مثال، اگر یک ناظر تأیید کند، یک گزارش نوشته می شود. در صورت عدم تایید ناظر، گزارشی ایجاد نخواهد شد.

Exclusive Gateway
 
2.    نماد مبتنی بر رویداد  (Event-based Gateway)

نماد مبتنی بر رویداد - یک دروازه مبتنی بر رویداد شبیه یک دروازه انحصاری است - هر دو یک مسیر را در جریان دارند. با این حال، در مورد یک دروازه مبتنی بر رویداد، شما در حال ارزیابی این هستید که کدام رویداد رخ داده است، نه اینکه کدام شرط برآورده شده است. به محض اینکه اولین رویداد رخ دهد مسیر مربوط به آن رویداد فعال شده و فرآیند ادامه پیدا می کند.به عنوان مثال، ممکن است منتظر بمانید تا یک ایمیل تا زمانی که مدیرعامل به دفتر برسد، ارسال کنید. اگر مدیر عامل شرکت نیاید، ایمیل ارسال نشده باقی می ماند.

Event-Based Gateway
 
3.    نماد موازی (Parallel Gateway)

نماد موازی - با سایر دروازه ها متفاوت است زیرا به شرایط یا رویدادها وابسته نیست. در عوض، دروازه های موازی برای نمایش دو یا چند وظیفه همزمان به صورت موازی در یک جریان کسب و کار استفاده می شود. یک مثال،  بخش بازاریابی که سرنخ‌های فروش جدید تولید می‌کند و همزمان با سرنخ‌های موجود تماس می‌گیرد.

Parallel Gateway

 4.    نماد فراگیر (Inclusive Gateway)

نماد فراگیر - جریان فرآیند را به یک یا چند جریان تقسیم می کند یعنی از بین چند انتخاب، چند انتخاب می تواند انجام دهد (انتخاب چند از چند). به عنوان مثال، یک دروازه فراگیر می تواند شامل اقدامات کسب و کار انجام شده بر اساس نتایج نظرسنجی باشد. اگر مصرف کننده از محصول A راضی باشد، ممکن است یک مسیر آغاز شود. هنگامی که مصرف کننده نشان دهد که از محصول B راضی است، جریان دیگری نیز آغاز می شود و اگر از A راضی نباشد، جریان سوم راه اندازی می شود.

Inclusive Gateway

5.    نماد انحصاری مبتنی بر رویداد (Exclusive Event-Based Gateway)

نماد انحصاری مبتنی بر رویداد - یک نمونه فرآیند جدید را با هر وقوع یک رویداد بعدی شروع می کند. فرق این دروازه با دروازه مبتنی بر رویداد در جایگاه آن ها می باشد به طوری که این نماد برای شروع فرآیند جدید استفاده می شود در حالی که دروازه مبتنی بر رویداد در وسط فرآیند جا دارد.

Exclusive Event-Based Gateway
 
6.    نماد مجتمع (Complex Gateway)

نماد پیچیده - این دروازه‌ فقط برای پیچیده‌ ترین جریان‌ ها در یک فرآیند کسب و کار استفاده می‌ شوند. یک مورد ایده آل برای استفاده از دروازه های پیچیده زمانی است که به چندین دروازه (ترکیبی از دروازه های دیگر) برای توصیف جریان تجاری نیاز دارید.

Complex Gateway

7.    نماد مبتنی بر رویداد موازی (Parallel Event-Based Gateway)

نماد مبتنی بر رویداد موازی - همان طور که از نام آن پیداست، این دروازه شبیه یک دروازه موازی است. این اجازه را می دهد تا چندین فرآیند به طور همزمان اتفاق بیفتند، اما بر خلاف دروازه موازی، مسیرها وابسته به رویداد هستند.

Parallel Event-Based Gateway

 

گروه مدیریت فرآیند پارس می تواند انواع خدمات در حوزه تحلیل و مدل سازی فرآیندها را به شما و سازمان ها ارایه دهد. جهت دریافت این خدمات می توانید با اطلاعات تماس زیر ارتباط حاصل نمایید. ما می توانیم ضمن بررسی فرآیندها و جریان کارهای شما، امکان ساخت فرآیند در پروسس میکر را در سازمان شما فراهم آوریم.

همچنین شما می توانید از این قسمت از دوره ها و ویدیوهای آموزشی گروه مدیریت فرآیند پارس نیز در زمینه مدل سازی فرآیندها تحت استاندارد BPMN 2.0 استفاده نمایید.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری