تفاوت BPMS و ERP چیست و کدام برای سازمان شما مناسب تر است؟

1402/6/27
تفاوت BPMS و ERP چیست و کدام برای سازمان شما مناسب تر است؟

در راستای ساده سازی مدیریت کسب و کار در سازمان ها، راه حل های مختلف نرم افزاری ارایه شده است. در میان این راهکارهای نرم افزاری، دو مورد هستند که معمولاً باعث سردرگمی بسیاری از مدیران در زمان انتخاب و خرید سیستم نرم افزاری موردنیاز خود می شوند: BPMS و ERP.

این سردرگمی طبیعی است، زیرا هدف اجرای هر دو سیستم افزایش کارایی و سود سازمان و کاهش هزینه ها است. با این حال با وجود شباهت ها، تفاوت هایی بین BPMS و ERP وجود دارد که در این مقاله به تفاوت های اصلی ERP و BPM اشاره می کنیم تا بتوانیم به شما در راستای انتخاب بهترین راهکار موردنیاز سازمان کمک کنیم.

 

نرم افزار ERP چیست؟

نرم افزار ERP مخفف Enterprise Resource Planning است و به نرم افزارهایی گفته می شود که مجموعه ای از برنامه ها، ماژول ها و اطلاعات را به صورت یکپارچه راه اندازی می کند. این نرم افزار از ماژول های تخصصی آماده و از پیش توسعه یافته ای در زمینه های مالی، حسابداری، تولید، ساخت، منابع انسانی و سایر موارد تشکیل شده است.

ERP برای کنترل و سازماندهی اطلاعات شرکت، یکپارچه سازی و مدیریت منابع و فرآیندها به منظور بهینه سازی مدیریت شرکت، کاهش هزینه ها و به حداقل رساندن ریسک ها استفاده می شود. سایر مزایای ERP شامل بهبود و بهینه سازی کسب و کار است، زیرا امکان استخراج اطلاعات لحظه ای از سیستم ها و فرآیندها در آن وجود دارد.

 

راهکار و نرم افزار BPM چیست؟

گارتنر BPMS را به عنوان ابزاری برای بهبود عملکرد و چابکی یک سازمان تعریف می کند. با بهره گیری از این نرم افزار، اطلاعات فرآیندها به صورت بهتر و سریع تری در سازمان جریان می یابد و فرآیندها انعطاف و سازگاری بیشتری با تغییرات داخلی یا بیرونی پیدا می کنند. در نتیجه، سازمان می تواند ارزش افزوده بیشتری را به مشتریان خود ارائه دهد.

مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) یک روش مدیریت قابل تنظیم است که با هدف سازماندهی و تسهیل فرآیندهای سازمانی با پیچیدگی کم یا زیاد، داخلی یا خارجی، در سازمان ها توسعه یافته است.

از جمله مزایای اصلی استفاده از نرم افزار BPMS، بهبود قابل توجه فرآیندها است که به سازمان اجازه می دهد تا کارآمدتر، قاطعانه تر و منعطف تر نسبت به سازمان هایی باشد که از تمرکز عملکردی با رویکرد مدیریت سنتی استفاده می کنند.

 

تفاوت بین BPMS و ERP چیست؟

یکی از اصلی ترین تفاوت های BPMS و ERP این است که راهکارهای BPMS بیشتر متمرکز بر فرآیند هستند، در حالی که ERP به عملیات بخش های سازمانی محدود می‌شود. در یک نرم افزار ERP، فعالیت ها به یک بخش یا ماژول خاص گره خورده اند. در حالی که نرم افزار BPMS امکان ایجاد فرآیندهای بین بخشی را نیز فراهم می کند.

علاوه بر این، راه حل های مدیریت فرآیند کسب و کار و نرم افزارهای BPMS انعطاف پذیرتر هستند و به طور کلی نیاز به تلاش کمتری برای پیاده سازی تغییرات جدید دارند. این در حالی است که ایجاد تغییرات در ماژول های نرم افزار ERP نیازمند زمان و هزینه بالاتری برای سازمان خواهد بود. در نرم افزار ERP شما ملزم به استفاده از ماژول های آماده شده بر اساس نمونه کارهای مشابه هستید، در حالی که در نرم افزار BPMS می توانید فرآیندها را به شیوه موردنیاز سازمان خود پیاده سازی نمایید.

لازم به ذکر است که BPMS و ERP هر دو برای مدیریت فرآیندها استفاده می شوند و حتی می توانند مشکلات مربوطه در این حوزه را حل کنند. تفاوت های واقعی بین BPMS و ERP ممکن است در زمان یکپارچه سازی بیشتر قابل مشاهده باشد. در این حالت، BPMS می‌تواند سیستم‌ها، برنامه ها و پایگاه داده هایی که یک سیستم ERP ممکن است به آن ها دسترسی نداشته باشد را گرد هم آورده و یکپارچه نماید.

 

کدام یک برای کسب و کار شما بهتر است: BPMS یا ERP؟

به طور خلاصه، از تفاوت های بین BPMS و ERP که تحلیل کردیم، می‌توان گفت که نرم افزارهای BPMS متمرکز بر فرآیند هستند، در حالی که ERP ها یک راهکار متمرکز بر وظیفه را دنبال می‌کنند.

یک ERP می تواند حتی به کارمندان شما در اتوماسیون وظیفه محور نیز کمک کند، اما اگر احساس می کنید زمان آن رسیده است که سازمان شما تعداد زیادی جریان کار را طراحی کرده و اطلاعات استراتژیک حاصل از نتایج آن ها را به دست آورد، شکی نیست که BPMS این ماموریت را به شکلی عالی انجام خواهد داد.

در نهایت، اگر سازمان شما تا کنون از یک ERP استفاده می کرده و به اهدافی موردنظر خود دست نمی‌یابد، به احتمال زیاد سیستم به طور کامل مقصر نیست. احتمال زیادی وجود دارد که ضعف های ERP در فرآیندها باشد. در این صورت، با پیاده سازی یک راهکار مبتنی بر مدیریت فرآیند کسب و کار، نتایج بهبود یافته ای را در سیستم ERP خود مشاهده خواهید کرد. به خاطر داشته باشید که راه حل BPM یک نیاز برای کمک به ایجاد یک سیستم ERP موفق است.

 

آیا می توان از BPMS و ERP در کنار هم استفاده کرد؟

پاسخ کوتاه بله است؛ شما می توانید از این سیستم ها به عنوان راه حل مشترک BPM ERP استفاده کنید.

بسیاری از سردرگمی‌های پیرامون BPMS و ERP از این واقعیت ناشی می‌شود که آنها در برخی موارد زمانی که به طور جداگانه استفاده می‌شوند، یک کار را انجام می‌دهند. جالب اینجاست که شما تفاوت های بین این دو سیستم را زمانی که با هم به عنوان یک راه حل فرآیند کسب و کار استفاده می شوند، به بهترین وجه مشاهده خواهید کرد.

به طور کلی، BPMS می تواند در یک سیستم ERP گسترده تر ادغام شود تا آنچه را که ERP ها نمی توانند مدیریت کنند، با کمک BPMS انجام شود.

تحلیل های صورت گرفته در BPMS فرآیندها را تقویت می کند و به ERP اجازه می دهد تا عملکردهای کسب و کار عمومی تر را تسهیل نماید. این دو نرم افزار اگر به درستی ادغام شوند، می توانند مکمل یکدیگر باشند. با این کار می‌توانید مدیریت فرآیند خودکاری داشته باشید که استفاده از منابع را نظارت می‌کند و وظایفی را به همراه ذخیره سازی متمرکز اطلاعات و تعاملات اختصاص می‌دهد.

 

نتیجه گیری

به طور کلی، خلاصه مقایسه BPMS و ERP را می توانید در اینجا مشاهده کنید:

•    BPMS یک راه حل یکپارچه برای مدیریت فرآیند و اتوماسیون است. ERP ها ابزاری برای ذخیره سازی داده ها از مناطق مختلف در یک مکان هستند.

•    BPMS یک شکاف مهم باقی مانده توسط ERP را با دیدگاه، ادغام و مدیریت فرآیند محور پر می کند.

•    راه حل های BPMS بیشتر فرآیند گرا هستند، در حالی که ERP ها به عملیات سازمانی محدود می شوند.

•    در یک ERP، فعالیت ها به یک بخش خاص "گره خورده اند". از سوی دیگر راه حل های BPMS امکان ایجاد فرآیندهای بین بخشی را فراهم می کند.

•    نرم افزار BPMS انعطاف پذیرتر است و در بیشتر موارد برای پیاده سازی به تلاش کمتری نیاز دارد.

•    ERP اغلب به BPMS نیاز دارد تا به آن کمک کند تا ارزش کامل خود را بدست آورد.

 

امیدواریم این مقاله به شما در درک تفاوت های اصلی بین BPMS و ERP کمک کرده باشد. در صورتی که هنوز در حال ارزیابی هستید که سازمان شما به کدام سیستم مدیریتی نیاز دارد، ما در گروه مدیریت فرآیند پارس می توانیم شما را در انتخاب ابزار مناسب راهنمایی کنیم.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری