چرا یک نرم افزار BPMS متن باز (open source) بهتر است؟

1402/5/18
چرا یک نرم افزار BPMS متن باز (open source) بهتر است؟

امروزه به خصوص در کشور ما با توجه به مشکلاتی همچون تحریم ها و عدم توانایی بسیاری از سازمان ها در تعامل با شرکت های خارجی در سطح جهان، محبوبیت و استفاده از نرم افزارهای متن باز (Open Source) شاید بیش از هر زمان دیگری در میان شرکت ها و سازمان های مختلف رواج پیدا کرده است. تا یک دهه قبل ما شاهد استفاده سازمان های زیادی از نرم افزارهای مدیریت فرآیند تجاری همچون بیزاجی (Bizagi) بودیم و این در حالی است که امروزه بسیاری از سازمان ها را می بینیم که از نرم افزارهایی همچون پراسس میکر (ProcessMaker) که یک نرم افزار BPMS متن باز است استفاده می کنند.

در ادامه به شرح مزایایی که استفاده از نرم افزارهای BPMS متن باز و اوپن سورس می توانند برای سازمان ها و توسعه دهندگان در جهت پیاده سازی و ساخت فرآیندها در نرم افزار BPMS داشته باشند می پردازیم.

نرم افزار متن باز یا اوپن سورس (Open Source) به هر نرم افزاری گفته می شود که کد منبع آن به صورت عمومی قابل دسترس و قابل استفاده برای همه است. از ویژگی های مهم نرم افزارهای متن باز، نگارش کد منبع آزاد، امکان تطبیق کدها بر اساس نیازها و توسعه دهندگان، اطلاع رسانی و همکاری بهتر و انعطاف پذیری بیشتر در استفاده از نرم افزارها می باشد.

استفاده از یک نرم افزار BPMS متن باز در مقابل نرم افزارهای تجاری چندین مزیت دارد:

هزینه و قیمت نرم افزار BPMS

نرم افزار BPMS متن باز بدون هزینه خرید و تمدید لایسنس قابل استفاده است. این نرم افزارها اغلب رایگان برای همه ماژول ها و قابل توسعه برای نیازهای خاص شما هستند. در یک نرم افزار BPMS متن باز شما نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای بابت خرید لایسنس محدودیت تعداد کاربر و یا تعداد فرآیند نخواهید داشت. این به شما اجازه می دهد که هزینه های نرم افزاری را کاهش دهید و سرمایه گذاری را در بخش های دیگر کسب و کار خود متمرکز کنید.

 

انعطاف پذیری نرم افزار BPMS

یک نرم افزار BPMS متن باز، امکانات سفارشی سازی و تغییر در کد منبع (سورس کد) را فراهم می کند. این به شما اجازه می دهد که به راحتی نیازها و امکانات خاص خود را در نرم افزار پیاده سازی کرده و آن ها را به صورت اختصاصی مطابق با نیازهای خود تنظیم کنید (به عبارت دیگر نرم افزار را customize کنید).

همچنین، می توانید با جامعه کاربری و توسعه دهندگان دیگر در ارتباط باشید و از تجربیات و دانش آن ها بهره ببرید. کاربران می‌توانند نرم افزار را مطابق با نیازهای خود تغییر داده و افزونه ها و ماژول های جدیدی به آن اضافه کنند. به عنوان مثال می توان به ماژول فارسی ساز پروسس میکر توسعه یافته توسط گروه مدیریت فرآیند پارس اشاره کرد.

 

امنیت نرم افزار BPMS

امکان دسترسی به کد منبع نرم افزار، شما را قادر به اعمال تغییرات و بهبود امنیت نرم افزار می کند. همچنین، شما می توانید استانداردهای امنیتی مورد نیاز خود را پیاده سازی کنید و از دسترسی غیرمجاز جلوگیری کنید.

 

قابلیت توسعه در نرم افزار BPMS

نرم افزارهای BPMS متن باز اغلب با استفاده از استانداردهای باز از جمله BPMN ،BPEL و SOAP ساخته شده اند. این به شما اجازه می دهد با سیستم های دیگر یکپارچه شده و به راحتی با سیستم های اولیه یا تجاری تعامل داشته باشید. به عنوان مثال می توان به انواع API های نرم افزار پراسس میکر اشاره کرد که قابلیت اتصال از هر نرم افزار دیگری به آن را فراهم می سازد.

 

ارتباط با جامعه کاربری

با استفاده از یک نرم افزار BPMS متن باز، شما به جامعه کاربری بزرگی دسترسی دارید که شامل توسعه دهندگان و کاربران حرفه ای است. شما می توانید از تجربیات آن ها بهره بگیرید و با انجام همکاری و تبادل دانش، برنامه را بهبود دهید و بهترین روش ها و رویکردها را در کاربرد نرم افزار به کار ببرید.

تمامی کدهای نمونه و پلاگین های توسعه داده شده توسط هر توسعه دهنده ای برای یک نرم افزار BPMS متن باز، می تواند در وب سایت ها و منابع مربوط به وی ارایه شده و همه افراد از سراسر جهان از این منابع استفاده نمایند.

 

به طور کلی، استفاده از یک نرم افزار BPMS متن باز باعث می شود تا شما و سازمان شما به عنوان مالک نرم افزار، کنترل بیش تری بر روی آن داشته باشید و به طور فعال در پیاده سازی و توسعه آن مشارکت کنید. شما هزینه زیادی برای تهیه یک نرم افزار BPMS صرف نخواهید کرد و از چالش های خرید لایسنس و محدودیت های اعمال شده رهایی می یابید. همچنین، امکان بهبود و ارتقای نرم افزار با استفاده از دانش و تجربه جامعه کاربری نیز از مزیت های آن است.

ما در گروه مدیریت فرآیند پارس می توانیم یک نرم افزار BPMS متن باز جهانی را (نرم افزار ProcessMaker) با کمترین هزینه برای شما فارسی سازی و شخصی سازی کرده تا شما با حداقل هزینه قادر به راه اندازی یک نرم افزار BPMS در سازمان خود باشید. سپس می توانید هزینه اصلی خود را صرف سایر فعالیت های مهم تر همچون توسعه فرآیندها و پیاده سازی آن ها در نرم افزار نمایید تا از مزایای آن به طور کامل بهره مند گردید.

گروه مدیریت فرآیند پارس می تواند کلیه خدمات فنی موردنیاز را در جهت پیاده سازی و ساخت فرآیندها در پروسس میکر به شما ارایه دهد.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری