طبقه بندی فرایندهای کسب و کار - دسته بندی فرایندها

1402/1/11
طبقه بندی فرایندهای کسب و کار - دسته بندی فرایندها

فرآیند کسب و کار چیست و طبقه بندی فرایندهای کسب و کار به چه صورت می باشد؟ در این مقاله از مدیریت فرآیند پارس ابتدا به تعریف دقیق فرآیند کسب و کار می پردازیم و سپس طبقه بندی فرآیندها را از نگاه دو متخصص حوزه مدیریت فرآیند کسب و کار von Rosing و Kirchmer بیان می کنیم.

روش کسب و کار یا فرآیند کسب و کار مجموعه ‌ای از وظایف یا فعالیت‌ های ساختار یافته و مرتبط به هم است که با یک توالی مشخص، توسط افراد یا تجهیزات یک خدمت یا محصول (هدف ویژه کسب و کار) برای مشتری یا مصرف کننده خاص ارائه می ‌دهد. 

فرآیند کسب و کار در تمام سطوح سازمانی رخ می‌ دهد و می ‌تواند برای مشتری‌ قابل مشاهده یا غیر قابل مشاهده باشد. اغلب یک فرآیند کسب و کار را می ‌توان بصورت یک نمودار فلوچارت از فعالیت های پشت سر هم دارای نقاط تصمیم گیری بر روی فلوچارت، مدل سازی کرد. یا یک فرآیند کسب و کار می تواند به صورت ماتریس فرآیندی از فعالیت‌ های متوالی همراه با قوانین مرتبط بر اساس داده‌ های موجود در فرآیند قابل برای مشتری یا مصرف کننده خاص قابل مشاهده (‌مدل سازی) شود.

مزایای استفاده از فرآیندهای کسب و کار شامل بهبود رضایت مشتری و بهبود چابکی برای واکنش به تغییرات سریع بازار است. سازمان‌ های فرآیندگرا موانع بخش‌ های سازمانی را از بین می‌برند و برای جلوگیری از محدودیت ‌های عملکردی تلاش می‌ کنند.

طبقه بندی فرآیندهای سازمان از نظر von Rosing:

به طور کلی، طبق نظر von Rosing و همکاران، فرآیند های کسب و کار را می‌توان به سه نوع تقسیم کرد: فرایندهای اصلی و پشتیبانی و مدیریتی 

فرآیندهای عملیاتی هسته کسب و کار هستند و جریان ارزش اصلی را ایجاد می ‌کنند، مثل فرایند خرید مشتری، فرایند افتتاح حساب، فرآیند ساخت یک قطعه.

فرآیندهای مدیریتی فرآیندهایی هستند که بر فرآیندهای عملیاتی نظارت می‌ کنند، مثل حاکمیت حقوقی، نظارت بر بودجه، نظارت بر کارکنان.

فرآیندهای پشتیبانی از فرآیند های عملیاتی اصلی پشتیبانی می‌ کنند، نظیر حسابداری، استخدام، مرکز تماس، پشتیبانی فنی و آموزش ایمنی.

طبقه بندی فرآیند کسب و کار یا دسته بندی فرآیندها در مدیریت فرآیند پارس

طبقه بندی فرایندهای کسب و کار از نظر Kirchmer:

برای طبقه بندی فرآیندهای سازمان رویکرد دیگری توسط Kirchmer ارائه شده است که با رویکرد دسته بندی فرایندها یا طبقه بندی فرآیندهای von Rosing کمی تفاوت دارد:

فرآیندهای عملیاتی بر اجرای درست وظایف عملیاتی یک واحد تجاری تمرکز دارند، اینجا جایی است که پرسنل "کارها را انجام می دهند."

 فرآیندهای مدیریتی تضمین می ‌کنند که فرآیندهای عملیاتی به درستی انجام می‌ شوند. اینجا جایی است که مدیران "فرآیندهای کاری کارآمد و موثر را تضمین می‌ کنند."

 فرآیندهای حاکمیتی تضمین می ‌کنند واحد تجاری مطابق با مقررات قانونی لازم، دستورالعمل ها و انتظارات سهامداران عمل می‌ کند. اینجا جایی است که مدیران از رعایت «قوانین و دستورالعمل‌ های موفقیت کسب ‌و کار» اطمینان می‌ دهند.

 فرآیندهای پیچیده کسب و کار را می‌توان به چندین زیر فرآیند تجزیه کرد. زیر فرایندها ویژگی های خاص خود را دارند ولی برای دستیابی به هدف کلی کسب و کار نیز نقش دارند. تجزیه و تحلیل فرآیندهای کسب و کار عموما شامل نقشه کردن یا مدل کردن فرآیندها و زیر فرآیندها تا سطح وظیفه/ فعالیت است. با چندین تکنیک و روش می ‌توان مدل سازی فرآیندها را انجام داد.

به عنوان مثال استاندارد BPMN (نماد مدل‌ سازی فرآیند کسب ‌و کار) یک تکنیک مدل‌ سازی فرآیند کسب‌ و کار می ‌باشد و می‌ تواند برای ترسیم فرآیندهای کسب ‌و کار در یک گردش کار بصری استفاده شود. تجزیه و طبقه بندی فرآیندها به گروه‌ ها و انواع فرآیندی می‌ تواند مفید باشد، اما در انجام این کار باید دقت شود زیرا ممکن است هم ‌پوشانی در آنها وجود داشته باشد. در پایان، همه  فرآیندها بخشی از یک خروجی خیلی یکپارچه، "خلق ارزش مشتری"، هستند. مدیریت فرآیند کسب و کار که هدف آن تجزیه و تحلیل، بهبود و اجرای  فرآیند های کسب و کار است، باعث تسریع دستیابی به هدف می گردد

اگر درباره دسته بندی فرایندها و راه اندازی فرآیند کسب و کار در سازمان خود سوالی دارید می توانید در کامنت ها مطرح کرده تا در اسرع فرصت پاسخ داده شود.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری