تجزیه و تحلیل داده ها در6 مرحله

1400/1/25
تجزیه و تحلیل داده ها در6 مرحله

با تحول دیجیتال و حجم عظیم داده هایی که شرکت ها در اختیار دارند، از طریق گزینه های مختلف نرم افزاری اعم از تجزیه و تحلیل داده ها، ابزارهای بازاریابی دیجیتال، BI و داده های بزرگ، دسترسی به اطلاعات بسیار ساده تر شده است.

اما با این حجم و داده چه باید کرد؟ چگونه می توان بینش صحیحی درباره تجزیه و تحلیل داده ها گرفت و بهترین تصمیم را گرفت؟

اگر می خواهید بدانید که از کدام روش تجزیه و تحلیل داده در شرکت خود استفاده کنید، دیگر به دنبال آن نباشید. ما در 6 مرحله ساده راه حل مورد نیاز شما را ارائه خواهیم داد!

تجزیه و تحلیل داده ها تکنیکی است که هدف آن این است که مدیران بتوانند به اطلاعات مربوط به شرکت خود دسترسی داشته و فرصت های شغلی را شناسایی کرده و تصمیم گیری صحیح را آسان کنند.

از رویکردها و روش های مختلف می توان تجزیه و تحلیل خوبی انجام داد. بنابراین برای راهنمایی بهتر شما، ما یک روش تجزیه و تحلیل داده را در 6 مرحله جدا بیان کرده ایم.

آن را بررسی کنید و بیاموزید که چگونه این روش می تواند به شما کمک کند تا دید گسترده تری نسبت به شرکت خود داشته باشید و تصمیمات موثرتری بگیرید.

روش تجزیه و تحلیل داده ها

  • مرحله اول : تعریف سوالات

اولین مرحله از روش تجزیه و تحلیل داده های ما مربوط به تعریف سوالاتی است که قصد دارید هنگام تحلیل داده هایی که در دست دارید به آن ها پاسخ دهید.

سوالات باید قابل اندازه گیری، روشن و مختصر باشند. سوالات خود را برای صلاحیت یا رد صلاحیت راه حلهای احتمالی مشکل یا فرصت خاص خود تنظیم کنید.

وضعیت زیر را تصور کنید. شرکت شما با یک تامین کننده روبرو شده است. پیمانکار در حال افزایش هزینه ها برای شما است و ثابت کرده است که قادر به ارائه قیمت های رقابتی در قرارداد نیست.

در این حالت ، یک سوال می توانید برای حل این مشکل بپرسید:

آیا شرکت شما توانایی پرداخت جریمه نقض قرارداد را دارد تا تامین کننده دیگری را که شرایط بهتری ارائه می دهد را استخدام کند؟

  • مرحله دوم : مشخص کنید چه چیزی را اندازه گیری کنید.

با استفاده از مثال تأمین کننده بالا، در نظر بگیرید که برای پاسخ به سوال اصلی خود به چه نوع داده ای نیاز دارید. در این حالت شما باید مثلاً هزینه هایی را که آن تأمین کننده خاص برای شرکت شما در نظر دارد را بدانید. سپس مطمئن شوید که هر گونه اعتراض منطقی که هم شرکت شما و هم تأمین کننده آن دارند را وارد بدانید. اگر قصد تغییر تأمین کننده را دارید، سعی کنید تأثیر آن تصمیم را تعیین کنید.

  • مرحله سوم : نحوه اندازه گیری را تعریف کنید.

در مرحله سوم از روش تجزیه و تحلیل داده ها، بسیار مهم است که در مورد چگونگی اندازه گیری داده های خود فکر کنید. این بدان دلیل است که فرآیند اندازه گیری می تواند بر کیفیت داده های جمع آوری شده تأثیر بگذارد.

در زیر چند سوال را می توان برای این مرحله پرسید:

  •  آخرین مهلت تجزیه و تحلیل داده ها چه زمانی است؟
  •  منبع داده ها چه خواهد بود؟
  •  چه عواملی باید در تحلیل گنجانده شود؟

با در نظر گرفتن این مورد، معیارهایی را تعیین کنید که به شما امکان می دهد داده ها را به موقع و بدون تأثیر بر کیفیت آن ها جمع آوری کنید.

  • مرحله چهارم : جمع آوری داده ها را انجام دهید.

با مشخص کردن سوالات و اولویت های اندازه گیری، وقت آن است که داده های خود را جمع آوری کنید.

در این مرحله از روش تجزیه و تحلیل داده ها، تعیین کنید که چه اطلاعاتی را می توان از پایگاه های داده یا منابع موجود جمع آوری کرد. ابتدا این داده ها را جمع آوری کنید.

از قبل سیستم ذخیره سازی و نامگذاری پرونده را تعیین کنید تا به همه اعضای تیم شما در همکاری کمک کند.این فرآیند باعث صرفه جویی در وقت می شود و مانع جمع آوری دو یا چند باره و گیج کننده همان اطلاعات توسط اعضای تیم می شود.

اگر شما نیاز به جمع آوری داده ها از طریق مشاهده یا مصاحبه دارید، برای بهینه سازی زمان، از قبل یک الگوی پرسشنامه تهیه کنید. داده های جمع آوری شده خود را به درستی برچسب گذاری و سازماندهی کنید.

  • مرحله 5 : تجزیه و تحلیل داده ها را انجام دهید.

پس از جمع آوری داده های مناسب برای پاسخ به سوالی که در مرحله 1 پرسیده اید، به تجزیه و تحلیل دقیق آن داده ها می رسید.می توانید از نمودارها، جداول و سایر وسایل کمک تصویری استفاده کنید تا دید واضح تری از داده های جمع آوری شده ارائه دهید.

به عنوان مثال یک جدول محوری، می تواند به شما در مرتب سازی و فیلتر کردن داده ها با متغیرهای مختلف کمک کند.در طی این مرحله از روش تجزیه و تحلیل داده ها، استفاده از نرم افزار می تواند بسیار سودمند باشد.

هنگام مدیریت داده ها، ممکن است لازم باشد سوال اصلی خود را مرور کنید یا داده های بیش تری جمع آوری کنید. در هر صورت، این تجزیه و تحلیل اولیه به شما کمک می کند تا تجزیه و تحلیل داده های خود را متمرکز کنید تا بهتر به سوال خود و هرگونه اعتراضی پاسخ دهید.

  • مرحله ششم : نتایج را تفسیر کنید.

پس از تجزیه و تحلیل داده های خود و شاید تحقیق بیش تر، سرانجام زمان تفسیر نتایج شما فرا رسیده است. هنگام تفسیر تحلیل خود، سوالاتی مانند این سوالات را بپرسید:

  •  آیا داده ها به سوال اصلی پاسخ می دهند؟ اگر چنین است به چه روشی؟
  •  آیا داده ها به شما کمک می کند تا در برابر هرگونه اعتراض از خود دفاع کنید؟ اگر چنین است به چه روشی؟
  •  آیا در نتیجه گیری شما محدودیتی وجود دارد؟ اگر بله، آن ها چه هستند؟

اگر تفسیر شما از داده ها با تمام این سوالات و ملاحظات همراه باشد، احتمالاً به یک نتیجه سازنده رسیده اید.

تنها مرحله باقی مانده استفاده از نتایج فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها برای تصمیم گیری در مورد بهترین اقدام است.

این ها 6 مرحله از روش های تجزیه و تحلیل داده ها است. با پیروی از آن ها، قادر خواهید بود براساس داده های محکم و تحلیل شده قوی، تصمیم گیری کنید. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل شما دقیق تر وساده تر خواهد بود.

در همین راستا، از آنجا که بسیاری از سازمان ها این نرم افزار را به هر نحوی تهیه کرده اند، اما ممکن است زمان و یا نیروی متخصص ساخت فرآیند در پروسس میکر را نداشته باشند، لذا گروه مدیریت فرآیند پارس می‌تواند به شما در پیاده سازی و ساخت فرآیندهای سازمان تحت این نرم افزار کمک کند.

منبع : https://www.siteware.co/en/methodologies/data-analysis-methodology/

نرم افزار bpms

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری