Low-code در مقابل No-code چیست؟ تفاوت ها، شباهت ها و نحوه انتخاب

1400/12/13
Low-code در مقابل No-code چیست؟ تفاوت ها، شباهت ها و نحوه انتخاب

تقاضا برای نرم افزار جدید افزایش یافته است. بر اساس IDC، بیش از 500 میلیون برنامه و سرویس دیجیتال تا سال 2023 توسعه و به کار خواهند رفت. همان تعداد برنامه هایی که در 40 سال گذشته توسعه یافته اند.

متأسفانه، تعداد توسعه دهندگان جدیدی که می توانند به ساخت این برنامه ها کمک کنند، افزایش نیافته است. به عنوان مثال تنها در ایالات متحده، اداره آمار کار ایالات متحده انتظار داشت که 1.4 میلیون شغل مرتبط با علوم کامپیوتر در سال 2020 در دسترس باشد، اما تنها 400000 فارغ التحصیل علوم کامپیوتر این نقش ها را پر می کنند.

شرکت‌ها نمی‌توانند راه حل خود را برای خروج از این مشکل پیدا کنند، بنابراین تیم‌های فناوری اطلاعات به روش کارآمدتری برای ساخت سریع برنامه‌های قدرتمند نیاز دارند. اینجاست که پلتفرم‌های توسعه کم‌کد و بدون کد وارد کار می‌شوند. قابلیت‌های کم‌کد و بدون کد به تیم‌های توسعه اجازه می‌دهد تا با استفاده از ابزارهای طراحی بصری و رابط کشیدن و رها کردن، به سرعت برنامه‌ها را بسازند.

با این قابلیت ها، به جای توسعه برنامه های کاربردی سازمانی با نوشتن خطوط کد، می توانید با رسم فلوچارت نرم افزار بسازید. برنامه، فلوچارت را برای شما به کد تبدیل می کند.

برنامه کم کد با کاهش یا حتی حذف نیاز به کدنویسی، ساخت و استقرار برنامه های کاربردی تجاری را برای توسعه دهندگان با هر سطح مهارتی آسان می کند.

با برنامه مناسب، یک توسعه دهنده با دو سال تجربه می تواند به گونه ای عمل کند که گویی دهه ها را در این زمینه سپری کرده است. سازمان‌ها می‌توانند نرم‌افزار را ۱۰ برابر سریع‌تر از آنچه با رویکرد توسعه سنتی می‌توانستند منتشر کنند.

بسیاری از فروشندگان شروع به فراخوانی پلتفرم‌های خود، «کد کم» یا «بدون کد» کرده‌اند. اما واقعاً کم کد و بدون کد به چه معناست؟ و چه تفاوتی بین این دو وجود دارد؟

کم کد در مقایسه با بدون کد

گارتنر در یادداشت تحقیقاتی اخیر، این گونه پاسخ می دهد: تفاوت بین ابزارهای توسعه بدون کد و کم کد چیست؟ اساساً چیزی به نام «بدون کد» وجود ندارد. همیشه کد و نرم‌افزاری در جایی اجرا می‌شوند، فقط پنهان است و قابل رویت نیست.

تفاوت بین کم کد و بدون کد چیست؟ هر دو نسبت به کدنویسی دستی سنتی پیشرفت هایی را ارائه می دهند. به گفته گارتنر، بزرگ ترین تفاوت ها در گروه های کاربران هدف است.

توسعه بدون کد چیست؟

گارتنر می‌نویسد: «بدون کد» یک اصطلاح بازاریابی است، به این معنی که ابزار برای توسعه‌دهندگان غیرحرفه‌ای است.

گارتنر ادامه می دهد: "بدون کد لزوماً به معنای عدم نیاز به مهارت های فنی نیست. بدون کد به این معنی است که از زبان برنامه نویسی استفاده نمی شود، اما حتی برخی از ابزارهای مدل سازی بصری نیاز به تخصص فنی یا درک استعاره های برنامه نویسی دارند."

ابزارهای بدون کد معمولاً برای توسعه دهندگان شهروند (citizen developer) یا غیر توسعه دهندگان عرضه می شوند، نه برای توسعه دهندگان یا متخصصان  IT.

 کلمه کلیدی "بدون کد" باعث می شود این ابزارها برای غیر توسعه دهندگان بیش تر قابل دسترس باشند. از آن جایی که این ابزارها سعی می کنند از کدنویسی کاربران جلوگیری کنند، گزینه های سفارشی سازی محدود است. اما بدون کد همیشه واقعاً به معنای بدون کد نیست. به خصوص اگر بخواهید برنامه خود را سفارشی کنید، احتمالاً باید در جایی کد اضافه کنید.

توسعه کم کد چیست؟

گارتنر می نویسد: «توسعه با کد پایین، توسعه سریع برنامه یا توسعه با بهره وری بالا، با کمک گزینه ای برای استفاده از کد یا اسکریپت است. این ابزارها می‌توانند از روش‌های مختلفی استفاده کنند که فعالیت‌های توسعه برنامه‌های کاربردی را هم خودکار و هم انتزاعی می‌کنند؛ مانند ویرایشگرهای کشیدن و رها کردن، تولید کد، مونتاژ اجزا، و توسعه مبتنی بر مدل و ابرداده‌محور»

پلتفرم‌های کم‌کد معمولاً برای توسعه‌دهندگان حرفه‌ای عرضه می‌شوند، اما برای استفاده از آن‌ها به تخصص کدنویسی نیاز ندارند. یک توسعه‌دهنده جوان یا کاربر تجاری فنی می‌تواند با یک پلتفرم توسعه کم‌کد، به خوبی کار کند.

کم کد همیشه نیازی به کدنویسی ندارد. با بسیاری از پلتفرم‌های کم‌کد، می‌توان یک برنامه کاربردی ایجاد کرد یا یک فرآیند کسب و کار را خودکار کرد و داده‌ها را بدون هیچ کدنویسی یکپارچه کرد.

برخی از ابزارها ادعا می کنند که هم کم کد هستند و هم بدون کد

گارتنر می‌نویسد: «ابزارهایی که هم کم‌کد و هم بدون کد (کد پایین / بدون کد یا LCNC) برچسب‌گذاری می‌شوند، فقط در رویکرد کم‌کد هستند. جنبه بدون کد به این معنی است که برای موارد خاص استفاده از برنامه، ابزار نیازی به کدنویسی ندارد. با این حال، این روند معمولاً برای اکثر ابزارهای با کد پایین بازار نیز صادق است.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که اصطلاحات low-code و no-code فقط برای پلتفرم های توسعه استفاده نمی شوند. گارتنر خاطرنشان می‌کند: «برای مثال، یک برنامه مدیریت دارایی، اگر امکان توسعه‌پذیری فراتر از آنچه که از جعبه خارج می‌شود را فراهم کند، می‌تواند بدون کد یا کم‌کد باشد»

این مورد با خرید یک ابزار توسعه کم کد یا بدون کد، که می تواند انواع مختلفی از برنامه ها یا راه حل ها را بسازد، بسیار متفاوت است.

کم کد در مقابل بدون کد: چگونه راه حل مناسب را برای سازمان خود انتخاب کنید؟

با سردرگمی زیاد در مورد اصطلاحات "کد پایین" و "بدون کد"، چگونه می توانید بفهمید که در یک جستجو به دنبال چه چیزی باشید.

پلتفرم توسعه سریع برنامه؟

گارتنر می‌نویسد: هیجان‌ها و وعده‌های فروشنده گان نرم افزار ها را نادیده بگیرید و در عوض بر روی معماری پلتفرم زیربنایی و رویکردهای فناوری ابزارها تمرکز کنید تا بهترین ابزارها را پیدا کنید، صرف نظر از این که خود را کم‌کد، بدون کد یا هر دو می‌نامند.

شرکت ها باید به دنبال پلتفرمی باشند که مشکلات حیاتی تجاری آن ها را حل کند، با فروشندگان خارجی و منابع داده ادغام شود و بتواند برای مقابله با چالش های جدید در آینده مقیاس پذیر باشد.

عوامل مرتبط با نحوه استفاده از نرم افزار و این که کاربران اصلی چه کسانی خواهند بود را در نظر بگیرید.

گارتنر می نویسد: "هنگام ارزیابی ابزارهای توسعه بدون کد و کم کد، فراتر از پیام بازاریابی فروشنده بروید تا رویکرد اساسی به ابزارهای توسعه آن ها را ارزیابی کنید. صرفاً به این دلیل که یک فروشنده در حال بازاریابی «کد پایین» است، ممکن است به این معنی نباشد که آن نرم افزار برای توسعه‌دهندگان حرفه‌ای است، یا این که «بدون کد» همیشه به این معنا نیست که برای توسعه‌دهندگان شهروند است".

ما در گروه مدیریت فرآیند پارس می توانیم ضمن بررسی فرآیندها و جریان کارهای شما، امکان ساخت فرآیند در پروسس میکر را در سازمان شما فراهم آوریم.

https://appian.com/blog/2021/low-code-vs-no-code.html

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری