مقدمه ای بر چارچوب طبقه بندی فرآیند APQC

1402/3/9
مقدمه ای بر چارچوب طبقه بندی فرآیند APQC

چارچوب طبقه‌بندی فرآیند APQC (PCF) زبان مشترکی را برای بحث، محک زدن و سازماندهی کاری که کسب‌ و کارها انجام می‌ دهند ایجاد می‌کند. در این مقاله با مباحث زیر آشنا خواهید شد:
1.    PCF چیست؟
2.    چرا سازمان ها از PCF استفاده می کنند؟
3.    تفاوت بین PCF های بین صنعتی و صنعت خاص
4.    نحوه دسترسی به تعاریف و معیارهای فرآیند برای فرآیندها در PCF

 

 PCF چیست؟

PCF فهرستی سلسله مراتبی از فرآیندهای تجاری است. این فهرست شامل 13 دسته بندی سطح بالا است، که هر کدام از این دسته ها کار را به واحدها یا سطوحی که به طور فزاینده‌ای دانه ‌بندی می‌شوند به نام‌های Process Group، Process، Activity و Task تقسیم می‌کنند. شکل زیر پنج سطح PCF را با نمونه هایی از رده 4.0 PCF نشان می دهد.

سطوح PCF

اعداد به رنگ قرمز را شماره شناسایی عناصر فرآیند می نامند. هر عنصر فرآیند در PCF دارای یک شماره شناسایی منحصر به فرد است. این شماره شناسایی اجازه می دهد برای محک زدن سازمان حتی زمانی که نام عناصر و تعاریف فرآیند در صنایع و سازمان ها تغییر می کند بتوان به خوبی از این چارچوب استفاده نمود.

اعداد جلوی نام عنصر فرآیند (به عنوان مثال، "4.3.1") "اعداد سلسله مراتبی" نامیده می شوند. با این اعداد، می توانید به راحتی با دنبال کردن سلسله مراتب، یک عنصر فرآیند را پیدا کنید. در حالی که اگر می‌خواهید یک عنصر فرآیند را از طریق شماره شناسایی عنصر فرآیند پیدا کنید، باید تمام عناصر فرآیند ممکن را اسکن کنید تا عنصر مورد نظر خود را پیدا کنید.

دسته بندی بالاترین سطح چارچوب فرآیند است. 13 دسته بندی PCF شامل فرآیندهای عملیاتی مانند دسته بندی شماره 2.0، "توسعه و مدیریت محصولات و خدمات" و همچنین خدمات مدیریت و پشتیبانی مانند دسته بندی شماره 7.0، "توسعه و مدیریت سرمایه انسانی" است. Process Group گروهی از فرآیندها را نشان می دهد که بخشی از اجرای یک دسته بندی هستند. فرآیند یک مجموعه ای از مراحل مورد نیاز برای دستیابی به یک نتیجه خاص است. Activity یک مرحله کلیدی است که برای اجرای یک فرآیند انجام می شود.

وظیفه عنصری از کار است که برای اجرای یک فعالیت انجام می شود. وظایف ریزترین عناصر PCF هستند و اغلب در بین صنایع و سازمان ها متفاوت هستند. PCF به طور مداوم تراز نشده است. این بدان معنی است که عناصر فرآیند در سطح وظیفه در یک فعالیت ممکن است برای تکمیل شدن عناصر ، به عناصر وظایف در فعالیت دیگر در نقطه متفاوتی از چارچوب نیاز داشته باشند. یعنی امکان دارد برای تکمیل و انجام شدن فرآیندی از عناصر فرآیند دیگری استفاده کنیم. برخی از وظایف ممکن است بیشتر به وظایف فرعی تقسیم شوند.

 

چرا سازمان ها از PCF استفاده می کنند؟

•    تعریف و مدیریت فرآیند

تعریف فرآیندها به سازمان ها کمک می کند تا فرآیندها را استاندارد کرده و فرصت های بهبود را شناسایی کنند. PCF مبنایی را برای سازمان ها فراهم می کند تا تعاریف فرآیند خود را توسعه دهند. علاوه بر این، PCF مبنای محکمی برای تلاش‌های مدل‌سازی در سطح سازمانی فراهم می‌کند.

PCF یک زبان سازگار برای گردآوری همه مدل‌ها فراهم می‌کند و این زبان مستقیماً به روشی که کار در سازمان انجام می‌شود نگاشت می‌کند.

این امر تلاش لازم برای توسعه و مدیریت انواع مدل‌ های سازمانی را کاهش می‌دهد. رایج‌ ترین استفاده از PCF برای تلاش‌ های مدل‌ سازی در سطح سازمانی در معماری سازمانی است، زمانی که یک فرد یک مدل فرآیند و یک مدل سیستم را برای پاسخ به این سوال ادغام می‌کند که «این فرآیند به کدام سیستم بستگی دارد؟» یا برعکس، "کدام فرآیندها توسط این سیستم پشتیبانی می شوند؟" داشتن یک مدل متمرکز مانند PCF به منطقی کردن تأثیر توسعه یا تغییر در بین مدل ها کمک می کند.

•    محک زدن

اگر می‌خواهید عملکرد را در سراسر سازمان یا شرکت‌های دیگر مقایسه کنید، باید تعریف روشنی از آنچه می‌خواهید مقایسه کنید، داشته باشید.

PCF راهی برای معیارهای عینی در داخل یک سازمان و در مقابل سایر شرکت ها فراهم می کند. اعداد مرجع منحصر به‌ فرد عناصر فرآیند به سازمان‌ها اجازه می‌دهد حتی زمانی که تعاریف و جزئیات فرآیندشان به دلیل صنعت یا نیازهای منحصر به‌ فرد کسب‌ و کار متفاوت است، معیار قرار دهند.

•    مدیریت محتوا

به خصوص در سازمان های جهانی و پیچیده، محتوا باید سازماندهی شود تا افراد بتوانند آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند و با هم کار کنند. سازمان ها از PCF به عنوان چارچوبی برای سازماندهی محتوا بر اساس فرآیند استفاده می کنند.
به عنوان مثال، یک چک لیست برای کنترل عملیات کارخانه در زیر وظیفه 4.3.2.5.1، "خودکار و کنترل کارخانه" یا حتی به سادگی در گروه فرآیند 4.3.2، "تولید محصول" طبقه بندی می شود.

 

تفاوت بین PCF های بین صنعتی و صنعت خاص

APQC دو نوع PCF را ارائه می دهد: صنعت متقابل و خاص صنعت. PCF cross-industry عمومی ترین PCF است: می توان آن را برای هر سازمانی اعمال کرد. چارچوب های خاص صنعت APQC برای نیازهای منحصر به فرد صنایع مختلف طراحی شده است. به عنوان مثال، تولید در صنعت هوافضا و دفاع بسیار پیچیده است. بنابراین، گروه فرآیند "4.3 تولید / تولید / تحویل محصول" در PCF این صنعت عمق بیش تری دارد. PCF هوافضا و دفاع دارای 15 فرآیند در گروه فرآیند 4.3 است، در حالی که تنها چهار فرآیند زیر 4.3 در چارچوب بین صنعتی وجود دارد.

PCF های خاص صنعت، سازمان ها را قادر می سازند تا فرآیندها را به گونه ای ساختاردهی و تعریف کنند که مناسب کارشان باشد. PCF های خاص صنعت همچنین امکان معیار دقیق تر در برابر همتایان صنعت فراهم می کند.
اما نکته مهم این است که ساختار PCF اصلی و اعداد مرجع مانند PCF بین صنعتی باقی می‌ماند. این امر سازمان ها را قادر می سازد حتی در هنگام استفاده از PCF مخصوص صنعت، نسبت به سایر صنایع معیار قرار دهند.

 

نحوه دسترسی به PCF

APQC PCF در دو قالب منتشر می شود: نسخه Excel و نسخه PDF. نسخه اکسل جامع ترین قالب است، زیرا شامل تعاریف درون خطی عناصر فرآیند و همچنین اقدامات خاص مرتبط با هر عنصر فرآیند است. این مدل سازگار، قابلیت نمایه سازی و بازیابی را ساده می کند.

APQC همچنین PCF را در یک فایل PDF جذاب بصری ارائه می دهد. فایل PDF فاقد سطح جزئیات موجود در نسخه اکسل است، اما همچنان شامل ساختار سلسله مراتبی است. افراد معمولاً نسخه PDF را هنگام ایجاد اجماع برای اتخاذ چارچوب و نسخه Excel را هنگام ادغام و ساخت مدل‌ها انتخاب می‌کنند.

 

نحوه دسترسی به تعاریف و معیارهای فرآیند

APQC تعاریف فرآیند و معیارهای کلیدی را برای هر یک از سیزده دسته PCF بین صنعتی ارائه می دهد. به عنوان مثال، شکل زیر یک اسکرین شات از سند تعاریف و معیارهای کلیدی برای 4.0، «ارائه محصولات فیزیکی» است. این یک تعریف برای گروه فرآیند 4.3، شاخص‌های عملکرد کلیدی مرتبط (KPI) و یک تعریف برای فرآیند 4.3.1 را نشان می‌دهد.

داده های معیار برای KPI ها را می توان از طریق معیارهای استانداردهای باز (OSB)® APQC در دسترس قرار داد. ابتکار OSB داده‌های عملکرد سازمان‌ها را در سراسر جهان جمع‌ آوری می‌کند. از طریق پورتال OSB، سازمان‌ها می‌ توانند معیارهای بین‌ صنعتی و خاص صنعت را از طریق معیارهای درخواستی جستجو کنند یا در محک‌گذاری شرکت کنند تا ببینند فرآیندهایشان دقیقاً چگونه با سایر سازمان‌ها مقایسه می‌شود.

در همین راستا، از آنجا که بسیاری از سازمان ها این نرم افزار را به هر نحوی تهیه کرده اند، اما ممکن است زمان و یا نیروی متخصص ساخت فرآیند در پروسس میکر را نداشته باشند، لذا گروه مدیریت فرآیند پارس می‌تواند به شما در پیاده سازی و ساخت فرآیندهای سازمان تحت این نرم افزار کمک کند.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری