​​​​​​​اصطلاحات فرآیند کسب و کار یا اصطلاحات bpm

1402/1/2
​​​​​​​اصطلاحات فرآیند کسب و کار یا اصطلاحات bpm

اصطلاحات bpm چیست؟ وقتی سعی می‌کنید مفاهیم مدیریت فرآیند کسب‌ و کار BPM را درک کنید، یک تعریف ساده همیشه پاسخگو نیست ولی با دانستن برخی اصطلاحات فرآیند کسب و کار می توانید با این مفاهیم بیشتر آشنا شوید.

فرقی نمی‌ کند شما یک شرکت هزار نفری داشته باشید یا کمتر، بلکه فرآیند کسب‌ و کار برای موفقیت شما ضروری است. فرآیندهای کسب و کار در تمام سطوح سازمان شما اتفاق می افتد و برای مدیریت، کارکنان و مشتریان به طور یکسان دارای اهمیت است. 

اما چرا درک فرآیند کسب و کار مهم است؟ مزایای اصلی درک این مفاهیم مختلف چیست؟ آگاهی از مفهوم مدیریت فرآیند به شما کمک می کند گردش کار در سازمان خود را چابک تر و ساده تر کنید و در نتیجه احتمالا شما افزایش رضایت مشتریان و کارکنان خود را شاهد خواهید بود. در نهایت نیز، این مسئله به شهرت و فروش شما کمک می کند.

ما در مجموعه مدیریت فرآیند پارس فهرستی از عبارات و تعاریف مرتبط به اصطلاحات فرآیندی را که معمولا هنگام تحقیق در مورد یک سیستم BPM جدید یا انجام یک فرآیند کسب و کار با آنها مواجه می‌ شویم، گردآوری کرده‌ ایم.

در زیر لیستی از اصطلاحات فرآیندهای کسب و کار که باید با آنها آشنا باشید آورده شده است:

  1. اتوماسیون فرآیند کسب وکار

اتوماسیون فرآیند کسب و کار یک استراتژی مبتنی بر فناوری می باشد که یک فرآیند کسب و کار را به منظور انجام آن با کم ترین هزینه و در زمان کوتاه تر خودکار یا اتوماتیک می کند. خودکارسازی برای فرآیندهای کسب و کار ساده و پیچیده بسیار مفید است. مزایای خودکارسازی و اتوماسیون فرآیند کسب و کار عبارتند از:

  • دستیابی به کارایی بیشتر
  • کاهش خطای انسانی
  • سازگاری با نیازهای متغیر کسب وکار
  • شفاف سازی نقش ها و مسئولیت های شغلی
  1. مدیریت فرآیند کسب و کار

تعریف مدیریت فرایند کسب و کار یا BPM (Business process management( چیست؟ مدیریت فرآیند کسب و کار در واقع یک رویکرد سیستماتیک و نظام مند برای کارآمدتر و پویاتر کردن فرآیندهای سازمان می باشد تا بتواند پاسخگوی نیازهای در حال تغییر کسب وکار باشد. بهبود مستمر و دائمی فرآیندهای کسب و کار یکی از فلسفه های اساسی BPM است. BPM یک رویکرد مداوم برای بهبود اجرای فرآیندهای کسب وکار است. چندین راهکار نرم افزاری ابری و on premises برای پیاده سازی BPM در دسترس هستند.

on premises چیست؟ نرم افزار on premises بر روی رایانه های شخصی یا سازمانی که از این نرم افزار استفاده می کنند نصب و اجرا می شود.

  1. مدل سازی فرآیند کسب وکار

مفهوم مدل سازی فرآیند چیست؟ مدل سازی فرآیند کسب وکار یک نمایش دیاگرامی (نموداری) یا ساختاری از جریان فعالیت های کسب وکار در یک سازمان یا عملکرد درون یک سازمان است. کاربرد اصلی آن مستندسازی و ترسیم جریان فعلی فعالیت ها به منظور شناسایی نقاط قابل بهبود برای انجام سریع وظایف است. برای مدلسازی معمولا از یک استاندارد مانند زبان مدلسازی فرآیند یا استانداردBPMN  (Business Process Model and Notation) پیروی می کنند که یک مدل استاندارد پذیرفته شده جهانی است و اغلب متخصصان فرآیند با این زبان آشنایی دارند. با این حال، حتی نرم افزار مدل سازی فرآیند مانند kissflow کاربر کسب و کار را قادر می سازد تا یک فرآیند را براساس مراحل کسب وکار، بدون نیاز به دانستن هیچ گونه نشان مدلسازی طراحی نماید.

  1. بهبود فرآیند کسب و کار

بهبود فرآیند کسب و کار یا BPI (Business Process Improvement) یک طرح برنامه ریزی استراتژیک است که هدف آن تغییر شکل فرآیندهای کسب وکار براساس عملیات، سطوح پیچیدگی، مهارت های کارکنان و غیره برای معنادارتر کردن کل فرآیند، کارآمدتر کردن و کمک به رشد کلی کسب وکار است. این یک روش نسبتا جدی برای کشف شیوه های کارآمدتر برای اجرای یک فرآیند کسب وکار می باشد. این کار معمولا با نگاشت فرآیند شروع می شود و هدف اصلی آن همسو کردن منابع IT با اهداف کسب وکار سازمانی است. ابزارهای زیادی در بازار برای بهبود فرآیندها وجود دارد که در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

  1. توسعه فرآیند کسب و کار

توسعه و مدیریت فرآیند کسب وکار یا BPDM (Business Process Development and Management) فرآیند جامع طراحی، ایجاد و پیاده سازی یا اجرای فرآیندهای کسب وکار جدید یا اصلاح فرآیندهای موجود است. BPDM شامل شناسایی گام ها و فعالیت های مورد نیاز برای رسیدن به هدف خاصی از کسب وکار و طراحی فرایندی ست که کارآمد، موثر و همسو با استراتژی کلی سازمان باشد.

  1. مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار

مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار یا BPR (Business Process Reengineering) که یکی از اصطلاحات فرآیند کسب و کار است، انجام یک بازطراحی کامل بر روی فرآیندهای کسب وکار پس از تجزیه وتحلیل کامل به منظور ایجاد تاثیر جدی است که شامل شناسایی ناکارآمدی ها، حذف وظایفی است که هیچ ارزشی به کسب و کار اضافه نمی کنند و همچنین تغییر در روش طراحی یک فرآیند به منظور ایجاد یک تحول کلی است.

  1. بهینه سازی فرآیند کسب و کار

بهینه سازی فرایند یعنی چه؟ بهینه سازی فرآیند کسب و کار از ابزارهای تحلیلی و استخراج فرآیند کسب و کار برای از بین بردن تنگناها، گلوگاه ها و دیگر ناکارآمدی های مهم در یک فرآیند استفاده می کند تا فرآیند موجود را بهینه نماید.

  1. نگاشت فرایند کسب و کار

نگاشت فرایند کسب و کار یک روش برای مستندسازی، شفاف سازی و تجزیه توالی های فرآیند به مراحل منطقی است. نگاشت فرآیند یا به صورت مکتوب انجام می شود یا با استفاده از نمودارها یا فلوچارت ها رسم می شود. نرم افزاری را برای نگاشت انتخاب کنید که به کاربران کسب وکار قدرت می دهد تا تمام فرآیندها را براساس مراحل منطقی با یک رابط بصری شهودی ترسیم کنند.

  1. تحلیل فرآیندهای کسب و کار

منظور از تجزیه و تحلیل فرایند چیست؟ تحلیل فرایند کسب و کار فرآیند شناسایی نیازهای کسب وکار و تصمیم گیری در مورد راه حل هایی است که به بهترین شکل مشکلات کسب وکار را حل می کنند. تحلیل فرآیند کسب و کار می تواند شامل بهبود فرآیند، توسعه سیاست، تغییر سازمانی، یا برنامه ریزی استراتژیک باشد.

  1. یکپارچه سازی فرآیند کسب و کار

یکپارچه سازی در فرایند کسب وکار توانایی تعریف یک مدل فرآیند است که توالی، سلسله مراتب، رویدادها و منطق اجرایی و جریان اطلاعات بین سیستم های استقرار یافته در یک سازمان را تعریف می کند.

  1. شبیه سازی فرآیند کسب و کار

شبیه سازی فرآیندها ابزاری برای تجزیه و تحلیل فرآیندهای کسب وکار هستند تا عملکرد، طراحی فرآیند تست، شناسایی گلوگاه ها و تست تغییرات را اندازه گیری نمایند و همچنین اینکه چگونه یک فرآیند در شرایط محیطی مختلف با مجموعه داده های مختلف عمل می کند را می سنجند.

  1. تحول فرآیند کسب و کار

تحولات فرآیند کسب و کار اصطلاحی است که به معنای تغییر اساسی مجموعه ای از اقدامات مورد نیاز برای رسیدن به یک هدف خاصی از کسب وکار است. هدف از این کار حصول اطمینان از هماهنگی کارمندان، اهداف، فرآیندها و فناوری های یک سازمان با یکدیگر است.

  1. جریان فرآیند کسب و کار

جریان فرایند چیست؟ جریان فرآیند کسب وکار نمایشی از فرآیندی ست که در حال ایجاد آن هستید. معمولا به شکل یک فرم یا نمودار جریان به نظر می رسد. هر جریان فرآیند کسب وکار از مراحلی تشکیل شده است و درون هر مرحله، فیلدها یا گام هایی برای تکمیل شدن وجود دارد.

  1. نظارت بر فرآیند کسب وکار

نظارت بر فرآیندها، نظارتی فعال بر فرآیندها و فعالیت ها برای کمک به مدیریت برای کسب بینشی در مورد تراکنش ها و فرآیندهای مهم سازمان است. این امر به مدیریت کمک می کند تا چگونگی عملکرد فرآیندهای سازمان خود را درک نماید و آیا آن ها با اهداف کسب وکار سازمان همسو هستند یا خیر.

در این مقاله به 14 مورد از اصطلاحات فرآیند کسب و کار اشاره شد. اگر سوالی درباره این اصطلاحات فرآیندی دارید در بخش کامنت های این پست بپرسید تا در اسرع وقت به سوال شما پاسخ داده شود.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری