BPM در مقایسه با ERP: برای کسب و کار خود به کدام یک نیاز دارید

1400/7/25
BPM در مقایسه با ERP: برای کسب و کار خود به کدام یک نیاز دارید

 انتخاب بین ابزارهای ERP و BPM  برای سازمان ها می تواند یک انتخاب بسیار مشکل باشد، زیرا هر دو راه حل آنچه را که برای موفقیت شما در کسب و کار لازم است، برایتان فراهم می کنند.در حالی که هر دو به ارائه کار سریع تر و موثرتر کمک می کنند، اما در نحوه ارائه کاملاً متفاوت هستند. درباره BPM ، ERP و این که بهتر است از چه عواملی برای ایجاد نتایج بهتر برای کسب و کار خود استفاده کنید، در ادامه بیش تر خواهیم گفت.

BPM چیست؟

مدیریت فرآیند کسب و کار هنر ایجاد، سازماندهی و خودکارسازی فرآیندهای قابل تکرار کسب و کار است، تا نتایج بهتری را به صورت پیش بینی شده و سریع تر به ارمغان آورد. مدیریت فرآیندهای کسب و کار، بر موارد زیر تمرکز دارد:

  • تعریف اقداماتی که در یک سازمان به طور مکرر انجام شده
  • سازماندهی اقدامات به طور متوالی در بلوک های کار معروف به گردش کار
  • خودکارسازی گردش کارها، به طوری که بتوانند با حداقل ورودی نیروی انسانی کار کنند

آخرین مورد، هدف نهایی BPM است - سازماندهی و خودکارسازی کارهای تکرارپذیر. بنابراین سازمان ها می توانند نتایج بهتر، با پیچیدگی کمتر و سرعت بیش تر ارائه دهند.

چرا شرکت ها از BPM استفاده می کنند؟

مدیریت فرآیند کسب و کار برای سازمان هایی مفید است که کار حول محور فرآیندهایی با گردش کار مشخص  طراحی شده است یا بهتر است بگوییم که برای بدست آوردن یک نتیجه خاص لازم است که مراحلی بارها و بارها  تکرار شود.

  • سرعت

یک فرآیند دقیق طراحی شده می تواند اطلاعات را تفسیر کرده و کار را سریع تر از ارسال پرونده ها و یادداشت ها به تیم انجام دهد.

  • دقت

BPM تضمین می کند که هر مرحله تعریف شده در یک فرآیند، به جای اعتماد به کارمندان مختلف و یادآوری انجام همان کار، در مرحله درست انجام خواهد شد.

  • کارایی منابع

BPM به شرکت های آینده نگر کمک می کند تا نتایج را با میزان خطای ناچیز هدایت کنند. در واقع تنها خطایی که BPM می تواند پذیرفته باشد خطای انسانی است که کدگذاری شده است، چه در داده ها و چه در روند کار.

به طور کلی، BPM راهی نسبتاً آسان برای استفاده از قدرت فناوری برای دستیابی به نتایج سریع تر، موفقیت قابل پیش بینی و جلوگیری از خطاهای انسانی به طور کامل ارائه می دهد.

ERP چیست؟

ابزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) یک پایگاه داده مرکزی است که کارکنان سراسر سازمان را با اطلاعاتی که برای انجام کارشان نیاز دارند تغذیه می کند. ERP یک مرکز داده یکپارچه است که برای مدیریت منابع داخلی و خارجی در یک کسب و کار طراحی شده است.

یک ERP به طور موثر به عنوان منبع ذخیره داده سطح بالا که کل سازمان به آن متصل است عمل می کند و به موارد زیر کمک می کند:

  • ارائه منبع اصلی مرکزی برای تمام داده های سازمان (جهت اطمینان از این که همه افراد در یک سازمان تصمیمات خود را با تکیه بر داده های یکسان می گیرند)
  • یک ERP نیاز به ورود چندگانه داده را از بین ببرید، زیرا  داده های هر کسی به هر کجا  از پایگاه داده مرکزی که نیاز باشد ، منتقل می شود.
  •  کار سازمان را درست در یک مکان متحد می کند.

ERP داده ها را از مرکز می گیرد و درست به جایی که نیاز است هدایت می کند همچنین به اعضای تیم کمک می کند تا با ابزارهای خود ارتباط برقرار کنند تا بتوانند کار را سریع تر و با وضوح بیش تری انجام دهند.

 چرا شرکت ها از ERP استفاده می کنند؟

  • سرعت

ERP به عنوان یک پایگاه داده پرقدرت چند نقطه ای عمل می کند که داده ها را در نقاط مختلف مدیریت می کند، آن ها را به سرعت پردازش می کند و مرکز داده ها را به روز می کند تا همه افراد در سازمان بتوانند با حداقل تاخیر یا بدون تأخیر در یک صفحه بمانند.

  • بهره وری بیش تر

در سازمان های بزرگ تر که نیاز به شفافیت داده ها بیش تر شده است، تلاش برای حفظ همه افراد در یک صفحه با موضوعات ایمیل بی پایان، به روزرسانی ها و غیره فقط خسته کننده نیست بلکه غیرممکن است.

این جا همان جایی است که ERP وارد می شود. همه حجم ها را می گیرد. داده های تولید شده توسط کل سازمان را پردازش می کند و در چند ثانیه، جایی را در پایگاه داده به این داده ها اختصاص می دهد. به این ترتیب، کارکنان آزادند به جای این که وقت خود را صرف کشمکش در میان اوراق و نمودارها کنند، کارهای مهم تر و پربارتری را انجام دهند.

  • شفافیت داده ها

مزیت بزرگ دیگر ERP شفافیت داده ها است. ERP اطمینان حاصل می کند که داده های موجود در پایگاه داده مرکزی در هر برهه از زمان در دسترس همه قرار دارد. بعلاوه، اگر هر چیزی تغییر کند، همه کارمندان مربوطه به روزرسانی های فوری را دریافت می کنند که به آن ها کمک می کند ببینند چه اتفاقی می افتد و باید چگونه خود را با آن تطبیق دهند.

 

آیا می توانید هم از ERP استفاده کنید هم از BPM؟

 به نظر می رسد ERP و BPM دو راه حل مخالف برای نیازهای سازمان شما هستند، اما در واقع این طور نیست. شما باید هوشمندانه یک راه حل BPM را در کنار یک ابزار ERP قرار دهید.

شما می توانید تعادل خود را حفظ کنید و در واقع اهداف کسب و کار خود را بدون آسیب رساندن به عملکرد، سرعت یا توانایی خود، هدف قرار دهید.

کدام یک برای کسب و کار شما مناسب است؟

از یک طرف، BPM برای شرکت هایی که به دنبال اتوماسیون و مقیاس سازی فرآیندهای تکرار شونده هستند عالی عمل می کند. از طرف دیگر، ERP کار بزرگی در مدیریت داده های انبوه به طور منسجم در یک منبع معتبر انجام می دهد.

با این تفاسیر، کدام را انتخاب کنیم؟ چگونه تعیین می کنید که کدام راه حل برای کسب و کار شما بهتر باشد؟ در اینجا چند نکته برای کمک به شما در تعیین نیاز شرکت به BPM یا راه حل ERP آورده شده است.

اول از همه، لازم است بدانید که BPM برای کمک به کارهای سریالی طراحی شده است. اگر شرکت شما:

  • با مجموعه ای از فرآیندهای قابل تکرار کار می کند
  • کار سریال انجام می شود
  • چندین مرحله را به کار می گیرد که برای تکمیل آن ها به ترتیب به کارمندان خاص نیاز دارد

پس BPM به طور معمول بهترین گزینه برای سازمان شما خواهد بود.

BPM سازمان ها را قادر می سازد تا کارهای پیچیده را با دقت انجام دهند:

  • شکستن کار به مراحل
  • دنبال کردن روند به صورت سریال
  • برگرداندن برای تغییرات تا زمان رسیدن نتیجه مطلوب.

از طرف دیگر، اگر کسب و کار شما:

  • دارای یک مجموعه داده بزرگ تر است
  • اطلاعات را به طور تصادفی توسط کارمندان در چندین بخش جذب می کند
  • نیاز به شفافیت داده ها برای کارکنان جهت انجام بهتر کارها دارد و مجبور است حجم پیچیده ای از داده ها را که در سراسر سازمان با یکدیگر در تعامل هستند مدیریت کند، در خواهید یافت که ERP نیازهای سازمان شما را کاملاً به طرز مناسب برآورده می کند.

ERP متناسب با نیازهای سازمان های بزرگ تر است که در آن ها داده ها به طور تصادفی مورد استفاده قرار می گیرند و نیاز به حفظ یک منبع واحد و به روز از اطلاعات در کل سازمان است.

اکثر سازمان های بزرگ هم از BPM و هم از ERP استفاده می کنند. سیستم ERP کلیه نیازهای پایگاه داده و سیستم BPM جریان داده بین سیستم ERP و سایر ابزارهای اساسی را کنترل می کند.

با رشد سازمان شما، هر دوی این سیستم ها از اهمیت برخوردار می شوند، بنابراین به موقع قرار دادن آن ها به تیم شما کمک می کند تا از بهترین فناوری برای رشد کسب و کارتان بهره ببرید.

گروه مدیریت فرآیند پارس می تواند کلیه خدمات فنی موردنیاز را در جهت پیاده سازی و ساخت فرآیندها در پروسس میکر به شما ارایه دهد.

https://kissflow.com/workflow/bpm/difference-between-bpm-and-erp/ 

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری