معرفی رویدادها (events) در مدل سازی فرآیندها با استاندارد BPMN2.0

1402/3/16
معرفی رویدادها (events) در مدل سازی فرآیندها با استاندارد BPMN2.0

یک مدل فرآیند کسب و کار و نمودار نمادگذاری یا به اختصار نمودار BPMN، برای طراحی نمودارهای جریان مدل فرآیند کسب و کار با خوانایی ساده استفاده می شود که می تواند در بین سازمان ها و صنایع به اشتراک گذاشته شود. نمادهای نمودار BPMN به چهار گروه اصلی flow objects, connecting objects, swimlanes، artifacts دسته بندی می شوند که پیش تر در مقاله دسته بندی نماد‌ها در مدل‌ سازی فرآیند کسب‌ و کار با استاندارد BPMN 2.0 به صورت اجمالی معرفی شده اند.

عناصر جریان (Flow objects) گروهی از نمادهای BPMN هستند که از رویدادها (events)، وظایف (tasks) و دروازه ها (gateways) تشکیل می شوند. در این مقاله قصد بررسی و شرح رویدادها (events) را در مدل سازی فرآیندهای کسب و کار داریم.

گروه مدیریت فرآیند پارس می تواند انواع خدمات در حوزه تحلیل و مدل سازی فرآیندها را به شما و سازمان ها ارایه دهد. جهت دریافت این خدمات می توانید با اطلاعات تماس زیر ارتباط حاصل نمایید.

در استاندارد BPMN2.0 سه رویداد اصلی داریم که به شرح زیر است:

1. نماد رویداد شروع (Start Event) - اولین مرحله یک فرآیند را سیگنال می دهد و فرآیند شروع می شود. اصولا نمادهای شروع در ابتدا و شروع فرآیند به کاربرده می شود.
 Start Event
2. نماد رویداد میانی (Intermediate Event) - نشان دهنده هر رویدادی است که بین یک رویداد شروع و پایان رخ می دهد. اصولا نمادهای میانی را می توان در وسط فرآیند به کار برد، به عنوان رویدادهای مرزی بر روی فعالیت های فرآیند استفاده کرد و همچنین برای ارتباط رفت و برگشتی بین فرآیندها از رویدادهای میانی می توان استفاده کرد.
 Intermediate Event
3. نماد رویداد پایان (End Event) - نشان دهنده مرحله نهایی یک فرآیند است. اصولا نمادهای پایانی را وابسته به نوع رویداد، علاوه بر پایان دادن فرآیند، می توان برای ارسال اطلاعات به فرآیندهای دیگر استفاده نمود.
End Event

 

هر یک از این نمادهای رویداد BPMN را می توان به گونه ای طراحی کرد که جزئیات خاصی از فرآیند را نشان دهد. مثال‌های زیر در نمادهای رویداد شروع هستند، اما می‌توانند با هر نوع رویدادی ترکیب شوند.

نمادهای رویدادهای رایج شرایط زیر را می توانند نشان دهند:

1.    نماد رویداد پیام (Message Event) - فرآیند را آغاز می کند، فرآیندهای میانی را تسهیل می کند یا فرآیند را به پایان می رساند. زمانی که فرآیند با دریافت یک پیام از ذی نغع یا فرآیندهای دیگر شروع می شود، ادامه می یابد و یا خاتمه داده می شود، از این نماد استفاده می شود.

 Message Event

2.    نماد رویداد تایمر (Timer Event) - یک زمان، تاریخ، یا زمان و تاریخ تکرار شونده فرآیند را آغاز می کند، به فرآیندهای میانی کمک می کند یا فرآیند را کامل می کند. زمانی که فرآیند در زمان یا تاریخ مشخصی شروع شده، ادامه یافته و یا خاتمه داده شده می شود، از این نماد استفاده می شود.

3.    نماد تشدید (Escalation) - این رویداد فقط در یک فرآیند فرعی رویداد استفاده می شود. تشدید زمانی اتفاق می افتد که فردی در سطح بالاتری از مسئولیت در سازمان درگیر فرآیندی می شود. برای برقراری ارتباط و تعیین مسیر فرآیند بر اساس رخدادها از فرآیندهای فرعی به فرآیند مادر استفاده می شود.

Escalation Event

4.    نماد مشروط (Conditional) - یک فرآیند زمانی شروع می شود یا ادامه می یابد که یک شرط کسب و کار یا قانون کسب و کار برآورده شود.

Conditional Event

5.    نماد پیوند (Link) – این نماد برای جلوگیری از تقاطع خطوط مسیر فرآیند استفاده می شود که می تواند در فرآیندهایی با تعداد فعالیت بالا و پیچیدگی زیاد استفاده گردد.

Link Event

6.    نماد خطا (Error) - یک خطای کشف شده در شروع، وسط یا پایان یک فرآیند. زمانی که در طول مسیرفرآیند، به خطایی سیستمی برخورد کنیم یا این که در فعالیتی از فرآیند، خطا رخ دهد ازاین نماد استفاده می شود که بنا بر نوع رویداد، مسیر فرآیند تغییر یا پایان می یابد.

Error Event

7.    نماد لغو (Cancel) - به تراکنشی که در یک فرآیند فرعی لغو شده است واکنش نشان می دهد. هنگامی که در فرآیند به صورت دستی یا سیستمی بنابر دلایلی بخواهیم فرآیند را لغو کنیم و ازادامه مسیر منصرف شویم ازاین نماد استفاده می کنیم.

Cancel Event

8.    نماد جبران (Compensation) - بازپرداختی که در صورت شکست جزئی عملیات آغاز می شود. اکثرا ازاین نماد در فعالیت های تراکنشی برای جبران بازپرداخت تایید نشده استفاده می شود.

Compensation

9.    نماد سیگنال (Singnal) - سیگنالی که در بین فرآیندهای مختلف ارتباط برقرار می کند. یک نماد سیگنال می تواند یک فرآیند را آغاز کند، آن را تسهیل کند یا آن را کامل کند. سیگنال پرتاب کننده می تواند دریافت کنندگان زیادی داشته باشد (رابطه یک به چند).

 Signal Event

10.    نماد چندگانه (Multiple) - چندین محرک شروع کننده یک فرآیند. هنگامی که فرآیند دارای چندین عامل شروع کننده باشد برای جلوگیری از شلوغ شدن نقشه و پشتیبانی تمامی عوامل از این نماد استفاده می شود.

Multiple Event

11.    نماد چندگانه موازی (Parallel Multiple) - نمونه‌ای از فرآیند که شروع، ادامه یا پایان نمی‌ یابد تا زمانی که همه رویدادهای ممکن رخ ندهند. در صورتی که یک رویداد از بین تمامی رویدادها رخ ندهد فرآیند شروع، ادامه یا پایان نمی یابد.

 Parallel Multiple Event

12.    نماد خاتمه (Terminate End) - باعث خاتمه فوری مرحله فرآیند می شود. تمام مسیرهای موجود در فرآیند که به طور همزمان در حال انجام است خاتمه می یابد.

Terminate End Event

 

گروه مدیریت فرآیند پارس می تواند انواع خدمات در حوزه ساخت فرایند در پراسس میکر را به شما و سازمان ها ارایه دهد. جهت دریافت این خدمات می توانید با اطلاعات تماس زیر ارتباط حاصل نمایید.

همچنین شما می توانید از این قسمت از دوره ها و ویدیوهای آموزشی گروه مدیریت فرآیند پارس نیز در زمینه مدل سازی فرآیندها تحت استاندارد BPMN 2.0 استفاده نمایید.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری