آشنایی کلی با محیط ورژن 4 پراسس میکر (ProcessMaker 4)

1402/3/23
آشنایی کلی با محیط ورژن 4 پراسس میکر (ProcessMaker 4)

نرم افزار پراسس میکر یک نرم افزار BPMS متن باز و رایگان است که طی سال های اخیر طرفداران زیادی در سازمان های ایرانی به دست آورده است.

ورژن 4 پروسس میکر از ویژگی ها و ساختار کاملا متفاوتی با نسخه های قبلی این نرم افزار برخوردار است. پراسس میکر در نسخه 4 خود ظاهر نرم افزار و همچنین شیوه کار با آن را به کلی تغییر داده است و در بسیاری موارد، امکانات بیش تر و راحت تری را در ساخت و پیاده سازی فرآیندها در اختیار کاربران گذاشته است.

در این مقاله قصد معرفی و شرح مختصر هر یک از قسمت های ورژن 4 نرم افزار پروسس میکر را داریم.

جهت نصب و راه اندازی پروسس میکر 4 می توانید مراحل مربوطه را در این لینک مشاهده کنید.

پس از نصب و ورود به نرم افزار پراسس میکر 4، چهار تب در قسمت بالای صفحه در کنار منو با این نام ها مشاهده می شود: درخواست ها (Requests)، وظایف (Tasks)، طراح (Designer) و مدیریت (Admin).

 

بخش Requests (درخواست ها):

اولین تب با نام Requests مربوط به بخش درخواست های ثبت و ارسال شده در نرم افزار هستند. در این قسمت شما می توانید کلیه درخواست هایی که ارسال کرده اید و یا برای شما ارسال شده است را مشاهده کنید.

پروسس میکر ورژن 4

با ورود به قسمت My Requests درخواست هایی که شما شروع کننده آن بوده اید نمایش داده می شود. قسمت In Progress نمایش دهنده تمامی درخواست های در جریان است. قسمت Completed درخواست های خاتمه یافته را نمایش می دهد و در قسمت All Requests نیز می توانید کلیه درخواست هایی که در آن درگیر بوده اید را مشاهده نمایید.

همچنین امکان سرچ کردن در بین درخواست ها بر اساس پارامترهای مختلف (نام فرآیند، وضعیت فرآیند، کاربر شروع کننده و کاربران درگیر در فرآیند) نیز در این قسمت وجود دارد.

 

بخش Tasks (وظایف):

تب دوم اصلی در نرم افزار، بخش Tasks (وظایف) است که کلیه وظایف ارسال شده در کارتابل شما را نمایش می دهد. در این قسمت شما می توانید وظایف در جریان خود را مشاهده کنید. همچنین در قسمت منو نیز می توانید هر یک از درخواست های To Do (در جریان)، Completed (خاتمه یافته)، Self Service (کارتابل مشترک / اختصاص نیافته) را مشاهده نمایید.

همچنین امکان سرچ کردن در بین درخواست ها بر اساس پارامترهای مختلف (نام درخواست، نام وظیفه، وضعیت درخواست) نیز در این قسمت وجود دارد.

پروسس میکر ورژن 4

 

بخش Designer (طراح):

تب سوم تحت عنوان Designer مهم ترین بخش نرم افزار پروسس میکر 4 است که پیاده سازی و ساخت فرآیندها در ورژن 4 پراسس میکر در آن صورت می گیرد.

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، این بخش در منو شامل 5 قسمت است: Processes (فرآیندها)، Scripts (اسکریپت ها)، Screens (صفحات)، Environment Vriables (متغیرهای محیطی) و Signals (پیام ها / سیگنال ها).

پروسس میکر ورژن 4

بخش Processes (فرآیندها) لیست فرآیندهای ایجاد شده در نرم افزار را به شما نشان می دهد. در این قسمت شما می توانید یک فرآیند جدید ایجاد کنید و همچنین به محیط طراحی فرآیندهای موجود نیز وارد شوید. همچنین امکان ایمپورت یک فرآیند جدید به داخل نرم افزار نیز در این قسمت وجود دارد.

با ورود به محیط طراحی یک فرآیند، شما به انواع عناصر مختلف استاندارد BPMN 2.0 جهت استفاده در طراحی فرآیند خود دسترسی خواهید داشت.

پروسس میکر ورژن 4

در قسمت بالای لیست فرآیندهای موجود، علاوه بر تب Processes دو تب دیگر نیز مشاهده می کنید: تب Categories که می توانید در آن قسمت دسته بندی جدید برای فرآیندهای خود ایجاد کنید و تب Archived Processes که فرآیندهای بایگانی یا آرشیو شده شما در آن قسمت قرار دارد. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، امکان ایجاد دسته بندی (Category) جدید و یا ویرایش دسته بندی های قبلی در تب Categories برای شما وجود دارد.

پروسس میکر ورژن 4

بخش Scripts (اسکریپت ها) در منو، مربوط به کدها و اسکریپت هایی است که شما می توانید ایجاد کرده و در هر یک از فرآیندهای خود آن ها را فراخوانی کنید. برخلاف ورژن های قبلی پروسس میکر، در نسخه 4 پراسس میکر کدنویسی ها در خود فرآیند تعریف نمی شوند و محدود به یک فرآیند نیز نمی باشند. بلکه به صورت سراسری قابل تعریف و استفاده هستند.

بخش Screens (صفحات) در منو، محیطی است که شما در آن به فرم های خود دسترسی دارید و می توانید یک فرم (Screen) جدید در فرم ساز آن ایجاد کنید. تصویر زیر محیط فرم ساز نسخه 4 نرم افزار پروسس میکر را به شما نشان می دهد.

همان طور که مشاهده می کنید، برخلاف ورژن های قبلی پراسس میکر، در نسخه 4 فرم ها در خود فرآیند ایجاد نمی شوند و محدود به یک فرآیند نیز نمی باشند. بلکه به صورت سراسری قابل تعریف بوده و هر فرم می تواند در چندین فرآیند مورد استفاده قرار گیرد.

پروسس میکر ورژن 4

 

بخش Admin (مدیریت):

بخش Admin همچون نسخه های قبلی به شما امکانات مدیریتی در نرم افزار می دهد. امکاناتی نظیر تعریف user (کاربر)، group (گروه)، دسترسی ها، تغییر رنگ بندی و ظاهر نرم افزار و ... در این قسمت برای شما فراهم است. شما می توانید در این بخش کاربران سازمان را تعریف کرده و دسترسی های لازم را به آن ها اعطا نمایید.

پروسس میکر ورژن 4

 

جهت آشنایی با نحوه مدلسازی فرآیندها تحت استاندارد BPMN2.0 در نرم افزار پروسس میکر 4، می توانید فایل ویدیویی آموزش مدلسازی فرآیند حوزه محصولات نفتی در ورژن 4 نرم افزار ProcessMaker را مشاهده نمایید.

گروه مدیریت فرآیند پارس دارای سابقه پیاده سازی بیش از 500 فرآیند در حوزه های مختلفی از جمله بازرگانی، مدیریت اسناد مهندسی، ساختمانی، مدیریت جلسات و ... تحت نرم افزار پراسس میکر (ProcessMaker) است و می‌تواند به شما در پیاده سازی و ساخت فرآیندها در پروسس میکر کمک کند.

همچنین گروه مدیریت فرآیند پارس می‌تواند به وسیله ماژول فارسی ساز پراسس میکر، این نرم افزار را برای شما فارسی سازی و شخصی سازی نماید.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری