معرفی وظایف (tasks) در مدل سازی فرآیندها با استاندارد BPMN2.0

1402/3/20
معرفی وظایف (tasks) در مدل سازی فرآیندها با استاندارد BPMN2.0

فعالیت ها در مدل سازی فرآیندها تحت استاندارد BPMN2.0 نوع کار انجام شده در یک نمونه فرآیند خاص را توصیف می کنند. یک وظیفه (task)، ابتدایی ترین سطح یک فعالیت است که نمی توان آن را بیشتر تجزیه کرد. وظیفه انواع مختلفی دارد که به توضیح آن ها می پردازیم:

1.    Normal task:  کارعادی یک اقدام واحد است که در یک فرآیند تجاری رخ می دهد، مثل ارسال نامه.
 Normal Task
2.    Loop task: کار حلقه کاری است که بارها و بارها به ترتیب تکرار می شود.

Loop Task

3.    Multiple instance task: کار چند نمونه، کاری است که چندین بار اتفاق می افتد. این موارد می توانند به صورت موازی یا متوالی اتفاق بیفتند و شامل چندین کار پی درپی یا موازی می باشد.

Multiple Instance Task

4.    Compensation task: یک وظیفه جبرانی یک نسخه تخصصی از یک کار است که فقط زمانی اتفاق می افتد که کار خاص دیگری قبلاً اتفاق افتاده باشد. وظایف جبران خسارت اغلب برای نشان دادن شکل و به موقع بودن پرداخت انجام شده برای کار انجام شده در فرآیندهای تراکنشی استفاده می شود.

Compensation Task

5.    Compensation loop task: کار حلقه جبران، جبران خسارت را به یک رویداد تکراری تبدیل می کند. به عنوان مثال، اگر فقط یک ویرایشگر داشتید، می‌توانید نشان دهید که هر بار که کار شما را ویرایش می‌کنند به او پول پرداخت کرده‌اید.

Compensation Loop Task

 

زیرفرآیندها (sub-processes):

در BPMN، فرآیندهای فرعی زیرمجموعه ای از انواع وظایف معمولی هستند که به سادگی کمک می کنند. در یک محیط کاری معمولی، نمودارهای BPMN برای ارتباط فرآیندها با ذینفعان و توسعه دهندگان به طور یکسان استفاده می شود. ذینفعان عموماً پیچیدگی مورد نیاز توسعه دهندگان را نمی خواهند، بنابراین فرآیندهای فرعی به شما امکان می دهند وظایف را جمع کنید و گسترش دهید تا به سرعت اطلاعات را به هر دو گروه منتقل کنید.

زیرفرآیندها (Sub-Processes)

1.    حلقه Loop

یک حلقه نشان می دهد که یک فرآیند فرعی خود را به ترتیب تکرار می کند. همانند کار حلقه می باشد اما به جای یک کار، یک زیرفرآیند تکرار می شود تا اینکه به نتیجه موردنظربه دست آید.

Sub-Process Loop

2.    چند نمونه Multi-instance
این فرآیند فرعی می تواند همزمان با سایر فرآیندهای فرعی مشابه اجرا شود. زمانی که زیر فرآیند شروع می شود بسته به نوع زیرفرآیند، چندین کار به صورت همزمان یا پشت سر هم انجام می شود.

Parallel MI Sub-Process

3.    جبران خسارت Compensation

یک فرآیند فرعی جبران خسارت معمولاً برای گروهی از وظایف بخصوص است که بخشی از روش جبران خسارت را توصیف می کند، چه حساب های دریافتنی و چه حساب های پرداختنی.

Compensation Sub-Process

4.    تک کاره Ad hoc

یک فرآیند فرعی ad hoc مجموعه ای از وظایف است که تنها با هدف تکمیل بخشی از یک فرآیند وجود دارد. به عنوان مثال، یک فرآیند فرعی موقتی ممکن است با یک فروشنده خاص که یک سیستم پرداخت منحصر به فرد دارد سر و کار داشته باشد.

Ad Hoc Sub-Process

5.    معاملات Transactions

فعالیت تراکنش یک نماد زیرفرآیند تخصصی است که فرآیندهای پرداخت را نشان می دهد. در این فرآیند فرعی می بایست تمام کارها به درستی انجام شود و به پایان برسد، درصورت بروز خطا در یک کار فرآیند فرعی، تمامی کارها از اول آغاز می گردد و زیرفرآیند از اول آغاز می گردد.

Transaction

6.    فرآیند فرعی رویداد Event sub-process

فرآیندهای فرعی رویداد برای توصیف رویدادهایی که در مرز یک فرآیند فرعی اتفاق می‌افتند استفاده می‌شوند. فرآیندهای فرعی رویداد توسط یک رویداد شروع راه‌اندازی می‌شوند و با سایر فرآیندهای فرعی متفاوت هستند زیرا بخشی از جریان عادی نیستند. آنها خودکفا هستند و در چارچوب یک فرآیند فرعی رخ می دهند.

دو نوع اصلی از فرآیندهای فرعی رویداد وجود دارد: قطع کننده و بدون وقفه. یک فرآیند فرعی رویداد قطع کننده، جریان عادی کسب و کار را قطع می کند، در حالی که یک فرآیند فرعی رویداد بدون وقفه این کار را نمی کند. به عنوان مثال، اگر سفارشی در یک وب سایت لغو شود، فرآیند قطع می شود و تمام فعالیت های وب سایت خاتمه می یابد. اما اگر مشتری صرفاً سبد خرید را بررسی کند تا ببیند کدام اقلام برای خرید رزرو شده‌اند، فرآیند بدون وقفه است.

Event Sub-Process

7.    فراخوانی Call activity

اکتیویتی فراخوانی یک فرآیند جهانی است که هر زمان که فرآیند خاصی نیاز به پیاده سازی داشته باشد استفاده می شود. هر زمان که از نماد فعالیت فراخوانی استفاده می شود، یعنی فرآیند در جهت تکمیل شدن فرآیند قبل یا بعد خود فراخوانی شده است و در زمان های مختلف می توان از آن استفاده کرد.

Call Activity

 

انواع وظایف (BPMN Task Types):

BPMN task types وظایف اجرایی را نشان می دهد. از این نمادها برای بهتر مشخص شدن نوع وظیفه برای ذینفعان و مدیران فناوری اطلاعات، به ویژه هنگام مدل سازی الزامات یک پروژه مهندسی اهمیت دارند.

1.    وظیفه قانون کسب و کار Business rule task

قوانین کسب و کار که با BPMN 2.0 اضافه شده است، انواع خاصی از خدمات هستند که توسط یک گروه تجاری به جای یک گروه فناوری اطلاعات ایجاد و استفاده می شوند.از این نماد برای شکل، فرمول و توضیحات قانون برای نشان دادن اجرای یک قانون تجاری استفاده می شود.

Business Rule Task

2.    وظیفه دستی  Manual task

هر زمان که یک فعالیت باید به صورت دستی اجرا شود از نوع کار دستی استفاده می شود. این می تواند بدون هیچ گونه کمک یا برنامه خارجی (به عنوان مثال بارگیری یک کامیون با محصول) اجرا شود.

Manual Task

3.    وظیفه دریافت Receive task

یک وظیفه دریافت نشان می دهد که فرآیند به یک پیام دریافتی از طرف شخص ثالث متکی است. با دریافت پیام، کار شروع به انجام شدن می کند.

Receive Task

4.    وظیفه اسکریپت Script task

وظایف اسکریپت توسط یک موتور فرآیند تجاری اجرا می شود. اسکریپت به زبانی نوشته شده است که موتور بتواند آن را تجزیه کند، به عنوان مثال در نرم افزار پروسس میکر به زبان php نوشته می شوند.

Script Task

5.    وظیفه ارسال Send task

یک کار ارسال، پیامی را به فرآیند یا lane  دیگری در همان فرآیند ارسال می کند. پس از ارسال پیام، وظیفه محول شده تکمیل می شود.

Send Task

6.    وظیفه سرویس Service task

وظیفه سرویس، کاری است که از یک برنامه خودکار یا وب سرویس ( ایمیل، پیامک و...) برای تکمیل کار استفاده می کند.

Service Task

7.    وظیفه کاربر User task

وظیفه کاربر بدین معنی است  که کار توسط یک شخص همراه با سیستم انجام می شود و نمی توان آن را به راحتی به کارهای ساده تر تقسیم کرد.

User Task

 

گروه مدیریت فرآیند پارس می تواند انواع خدمات در حوزه ساخت فرایند در پروسس میکر را به شما و سازمان ها ارایه دهد. جهت دریافت این خدمات می توانید با اطلاعات تماس زیر ارتباط حاصل نمایید.

همچنین شما می توانید از این قسمت از دوره ها و ویدیوهای آموزشی گروه مدیریت فرآیند پارس نیز در زمینه مدل سازی فرآیندها تحت استاندارد BPMN 2.0 استفاده نمایید.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری