تفاوت میان Lean ،Six Sigma و Lean Six Sigma چیست؟

1400/8/1
تفاوت میان Lean ،Six Sigma  و Lean Six Sigma چیست؟

برای افرادی که تازه با مفاهیم شش سیگما آشنا شده اند، اصطلاحات ممکن است گیج کننده باشد. قبل از این که عمیقاً در تلاش برای یادگیری روش شناسی باشید، مهم است که بدانید دقیقاً با کدام یک باید کار کنید.

سه روش اصلی وجود دارد:

  • ‌شش سیگما
  • Lean
  • شش سیگمای  Lean

 درک تفاوت بین این سه می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که کدام یک برای شما و سازمان شما مناسب است.در ادامه مروری بر هر یک ارائه شده است.

شش سیگما

شش سیگما روش اصلی بهبود فرآیند است. این روش اولین بار توسط موتورولا در تولید استفاده شد. از آن زمان، استفاده از آن تقریباً در همه صنایع گسترش یافته است. بهبود مستمر فرآیند یک نیاز جهانی است.

شش سیگما بر کاهش واریانس و خطاها در یک فرآیند تولید تمرکز دارد. این بدان دلیل است که فرآیندهای با قابلیت اطمینان پایین، مداوم منجر به رخداد خطاها و تولید محصولات معیوب می شود. کاهش واریانس منجر به کیفیت بالای محصولات و خدمات می شود.

هدف اصلی،کاهش نقص به 3.4 در هر یک میلیون فرصت است. این استاندارد شش سیگما است.

شش سیگما طبقه بندی کمربندهای متفاوتی را برای کسانی که روش شناسی را می آموزند ارائه می دهد.

به ترتیب عمق دانش، این طبقه بندی ها عبارتند از: کمربند سفید، کمربند زرد، کمربند سبز، کمربند سیاه و کمربند مشکی اصلی.

دو روش اصلی در شش سیگما وجود دارد. هر دو از رویکردهای مبتنی بر داده و مبتنی بر واقعیت برای شناسایی و رفع نقص در یک فرآیند استفاده می کنند.

اولین مورد  DMAIC(تعریف، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، بهبود و کنترل) است که برای تصحیح مسائل در فرآیندهای موجود استفاده می شود. روش دوم  DMADV(تعریف، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، طراحی، تأیید) است که برای ایجاد فرآیندهای جدید استفاده می شود.

Lean

مانند شش سیگما، Lean بر بهبود فرآیند تمرکز می کند. با این حال،Lean  روی مقابله با اتلاف هم تمرکز می کند.

در Lean هرگونه فعالیتی که به کاربر نهایی محصول یا خدمات ارزش افزوده ندهد، باید حذف شود. هشت منطقه اصلی وجود دارد که Lean در آن ها به دنبال حذف ضایعات است:

  • ‌نقص در یک فرآیند
  • ‌تولید بیش از حد
  • ‌انتظار یا زمان بیکاری بین عملیات
  • ‌استعدادهای بدون استفاده (استفاده نکردن از مهارت هایی که کارکنان روی میز می آورند)
  • ‌شیوه های حمل و نقل بیهوده
  • ‌موجودی اضافی
  • ‌اقدامات غیر ضروری توسط کارکنان یا ماشین آلات
  • ‌پردازش اضافی یا مراحلی که ارزش افزوده ندارند

روش  Lean در همه صنایع و در همه نوع عملیات کار می کند، در حالی که برای اولین بار برای تولید طراحی شده بود .

به جای تمرکز بر روی یک نقطه در یک فرآیند،Lean  نیاز به بهینه سازی یک فرآیند دارد، زیرا قبل از رسیدن به مشتریان از طریق فناوری ها، دارایی ها و بخش های مختلف جریان می یابد.

این تأکید بر کل جریان فرآیند و نه فقط نقاط جدا شده، فراتر از حذف ضایعات است و برای ایجاد فرهنگ بهبود مستمر در کل سازمان که کارکنان را نیز توانمند می کند، کار می کند.

در نهایت، این توقف برای از بین بردن ضایعات منجر به  ظهور سازمان های کارآمدتری می شود که محصولات بهتری تولید می کنند.

شش سیگما  Lean

در این جا ما متدولوژی ترکیبی داریم که Lean و Six Sigma را با هم ترکیب می کند.

وقتی سازمان ها متوجه شدند که در مناطقی که رویکردهای جداگانه به کار می روند مشکلاتی دارند، به این ایده روی آوردند.

اساساً کسانی که از Lean Six Sigma استفاده می کنند، به دنبال حذف مواد زائد به روش هایی هستند که توسط Lean تعریف شده اند و در عین حال به دنبال بهبود فرآیندها با قرار دادن DMAIC و DMADV هستند.

ترکیب این دو روش به شرکت ها اجازه می دهد تا در تمام عملیات کارآمدتر عمل کرده و محصولات و خدمات با کیفیت تری را ایجاد کنند.

انتخاب مناسب بستگی به نیازهای یک سازمان دارد. اما موارد فوق محل و چگونگی استفاده از این سه روش را نشان می دهد. علیرغم تفاوت ها، همه آن ها برای افزایش مزیت رقابتی شرکت طراحی شده اند. کسانی که دربارهLean ، Six Sigma و Lean Six Sigma  اطلاعات کافی دارند می توانند در اجرای تغییرات مورد نیاز سازمان نقش اصلی را ایفا کنند.

گروه مدیریت فرآیند پارس می تواند کلیه خدمات فنی موردنیاز را در جهت پیاده سازی و ساخت فرآیندها در پروسس میکر به شما ارایه دهد.

https://www.sixsigmadaily.com/difference-lean-six-sigma-lean-six-sigma

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری