یک نمونه مدل سازی فرآیند کسب و کار در نرم افزار پراسس میکر 4

1402/4/14
یک نمونه مدل سازی فرآیند کسب و کار در نرم افزار پراسس میکر 4

نرم افزار پراسس میکر یک نرم افزار BPMS متن باز و رایگان است که طی سال های اخیر طرفداران زیادی در سازمان های ایرانی به دست آورده است.

ورژن 4 پروسس میکر از ویژگی ها و ساختار کاملا متفاوتی با نسخه های قبلی این نرم افزار برخوردار است. پراسس میکر در نسخه 4 خود ظاهر نرم افزار و همچنین شیوه کار با آن را به کلی تغییر داده است و در بسیاری موارد، امکانات بیش تر و راحت تری را در ساخت و پیاده سازی فرآیندها در اختیار کاربران گذاشته است.

جهت نصب و راه اندازی پروسس میکر 4 می توانید مراحل مربوطه را در این لینک مشاهده کنید.

در این مطلب قصد معرفی یک نمونه فرآیند مدلسازی شده با استاندارد BPMN2.0 را در نرم افزار ProcessMaker 4 داریم. پیش تر در مقاله ای تحت عنوان آشنایی کلی با محیط ورژن 4 پراسس میکر (ProcessMaker 4) به معرفی این نسخه از نرم افزار پراسس میکر و معرفی کلیه قسمت های آن پرداخته ایم. جهت طراحی و مدلسازی فرآیندها می توانیم به تب Deigner در بالای صفحه نرم افزار وارد شویم.

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می شود، در این قسمت می توان یک فرآیند جدید ایجاد کرد و همچنین سایر فرآیندهای ایجاد شده نیز قابل مشاهده خواهد بود.

پس از ایجاد یک فرآیند جدید، وارد محیط طراحی آن خواهیم شد و در این قسمت به تمامی نمادهای استاندارد BPMN2.0 جهت مدلسازی فرآیند دسترسی خواهیم داشت.

شکل زیر تصویر یک نمونه فرآیند حوزه محصولات نفتی که مربوط به یکی از پروژه های مدیریت فرآیند پارس در زمینه ساخت فرآیند تحت نرم افزار پراسس میکر است را در مدل ساز پروسس میکر 4 نمایش می دهد.

ساخت فرآیند در پروسس میکر 4

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می شود، در این فرآیند ابتدا یک درخواست جهت خرید محصولات نفتی موردنیاز شرکت از جانب مدیر بهره برداری به کارشناس بهره برداری ارسال می گردد. در قسمت کارشناس بهره برداری (که وظیفه اقدام جهت خرید محصول موردنظر را از پالایشگاه دارد)، از یک رویداد مرزی (Boundary Event) از نوع زمانی استفاده شده است. در نسخه 4 نرم افزار پراسس میکر بر خلاف ورژن های قبلی این نرم افزار، شما به انواع رویدادهای مرزی استاندارد BPMN2.0 جهت استفاده در مدل فرآیند دسترسی خواهید داشت. لازم به ذکر است که در این مرحله از فرآیند، یک مدت زمانی برای کارشناس درنظر گرفته شده است و چنانچه تا آن زمان مربوطه اقدام به انتخاب یک شرکت یا پالایشگاه جهت خرید محصول نکند، یک یادآوری به کارشناس و مدیر بهره برداری جهت اعلام عدم انجام کار در زمان مناسب، ارسال خواهد شد.

همچنین در صورت انجام عملیات توسط کارشناس بهره برداری، درخواست به مدیر عامل جهت بررسی و تایید و در نهایت به مالی جهت پرداخت وجه خرید ارسال خواهد شد.

جهت مشاهده مرحله به مرحله مدلسازی این فرآیند در پراسس میکر 4، می توانید ویدیوی آموزشی مربوط به آن را در این لینک آموزش مدلسازی فرآیند حوزه محصولات نفتی در ورژن 4 نرم افزار ProcessMaker به طور کامل مشاهده نمایید. در این ویدیو به آموزش تصویری ایجاد و مدلسازی فرآیند در پروسس میکر 4 به صورت کامل پرداخته شده است.

آموزش مدلسازی فرآیند حوزه محصولات نفتی در ورژن 4 نرم افزار ProcessMaker

گروه مدیریت فرآیند پارس دارای سابقه پیاده سازی بیش از 500 فرآیند در حوزه های مختلفی از جمله بازرگانی، مدیریت اسناد مهندسی، ساختمانی، مدیریت جلسات و ... تحت نرم افزار پراسس میکر (ProcessMaker) است و می‌تواند به شما در پیاده سازی و ساخت فرآیندها در پروسس میکر کمک کند.

همچنین گروه مدیریت فرآیند پارس می‌تواند به وسیله ماژول فارسی ساز پراسس میکر، این نرم افزار را برای شما فارسی سازی و شخصی سازی نماید.

دیدگاه ها

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه در این صفحه ثبت نشده است

دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید.




تماس فوری
تماس فوری